Rate this post

تراک میکسر چیست؟

ساختمان‌ها بدون تراک میکسر چه باید می‌کردند؟ درحقیقت، تراک میکسر نمادی از صنعت نوین ساخت و ساز است که می‌تواند حجم زیادی از بتن آماده را به محل پروژه حمل کند. این ماشین‌های بزرگ با گذشت زمان تغییرات زیادی را به خود دید‌ه‌اند و توانسته‌اند بر حسب نیازهای مختلف پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، خدمات حمل بتن آماده را به خوبی انجام دهند. برای شناخت بیشتر تراک میکسر با ما همراه باشید.

تعریف تراک میکسر

تراک میکسر (Mixer Truck) یک کامیون معمولی بتن که در غیر این صورت به عنوان یک میکسر در حین حمل و نقل شناخته می‌شود، می‌تواند با مواد خشک و آب بارگیری شود، با اختلاط در حین حمل و نقل یا بتن مخلوط را می‌توان در درام اختلاط بارگذاری کرد. در حالی که کامیون در حال حرکت است، درام می‌چرخد تا بتن را هم ‌زنده و در نتیجه در حالت خمیری نگه دارد تا زمانی که برای تحویل به محل مناسب آماده شود.

داخل درام یک تیغه چند منظوره ای قرار دارد. تیغه طول داخلی درام را به شکل مارپیچی می‌گذراند. هنگام چرخش به پایه درام، تیغه به هم زده و بتن را مخلوط می‌کند. هنگامی که چرخش درام در جهت دیگری معکوس می‌شود، به سمت دهانه درام، مارپیچ به عنوان یک پیچ آرمیدی عمل می‌کند.

میکسر

اجزای اصلی تراک میکسر

تراک میکسرهای بتن عمدتاً از شاسی و بارگذاری بالایی تشکیل شده‌اند. به سادگی می‌توان این ماشین را به 10 بخش زیر تقسیم کرد:

  • سیستم شاسی: عملکرد حمل و نقل کل ماشین توسط شاسی تحقق می‌یابد.
  • سیستم انتقال هیدرولیک: نیروی موتور توسط موتور به انرژی هیدرولیک (جابه‌ جایی و فشار) و سپس خروجی به انرژی مکانیکی (سرعت و گشتاور) تبدیل می‌شود که قدرت چرخش تراک میکسر را فراهم می‌کند.
  • مخزن مخلوط بتن (درام): درام میکسر جزء کلیدی تراک میکسر و مخزنی برای ذخیره بتن است. درام نقش تعیین کننده‌ای در جلوگیری از انجماد و جداسازی بتن دارد. قسمت داخلی مخزن دارای تیغه‌هایی است که عمدتاً نقش همزن و هدایت کننده مواد را ایفا می‌کنند.
  • سیستم تخلیه: این سیستم به طور عمده از تغار تخلیه اصلی، حفره تخلیه کمکی، میله قفل و سایر تشکیل شده است. حفره تخلیه کمکی می‌تواند طول تغار تخلیه اصلی را گسترش دهد.
  • سیستم ترمزگیری: سیستم ترمزگیری عمدتاً از مخزن آب تحت فشار، تفنگ آب، لوله آب، شیر و سایر تشکیل شده است. عملکرد اصلی تأمین آب فشار هوا، شستشوی قیف پس از بارگیری و تخلیه، شستشوی درام میکسر و حفره تخلیه پس از تخلیه، جلوگیری از چسبندگی بتن است.
  • فریم کمکی: قاب فرعی میکسر قسمت باربر اصلی است. بار در حین کار تقریباً توسط آن تحمل می‌شود و سپس به شاسی منتقل خواهد شد. فریم فرعی نیز ضربه و بار ضربه‌ای را کاهش می‌دهد. کل قاب فرعی از تیر اصلی، قاب پشتیبانی جلو و قاب پشتی تشکیل شده است.
  • سیستم دستکاری: سیستم دستکاری شامل کنترل کننده، محور اتصال، شفت انعطاف پذیر و مکانیزم میله اتصال است که عمدتاً سرعت و جهت درام میکسر را کنترل می‌کند.
  • سیستم براکت: قسمت عقب مخزن مخلوط کن با فریم فرعی متصل می‌شود که عمدتاً بدنه درام را پشتیبانی می‌کند.
  • سیستم تغذیه: عمدتا از قیف تغذیه و براکت تشکیل شده است. به دلیل سایش ضربه قیف تغذیه، مواد باید مقاومت سایش خوبی داشته باشند. براکت عمدتاً نیروی ضربه را کاهش می‌دهد.
  • سیستم الکتریکی: این سیستم به کل برق میکسر از جمله چراغ عقب، چراغ علامت جانبی، لامپ گالری، فن خنک کننده و موتور اشاره دارد.

تاریخچه تراک میکسر

طراحی ماشین آلات پیچیده آنگونه که امروزه می‌شناسیم در طول سالیان متمادی تکامل یافته است. این مهم مطمئناً برای کامیون بتن نیز صادق است. اولین میکسر بتن به نام «ملاتار میکسر» در 9 فوریه 1904 توسط ریچارد بودلاندر از برسلاو آلمان به ثبت رسید. محور جلو و چرخ‌های واگن با یک درام بزرگ با پاروهایی در داخل جایگزین شدند و همانطور که وسیله نقلیه در امتداد جاده حرکت می‌کرد، چرخش درام در امتداد زمین باعث ایجاد عمل اختلاط بتن می‌شد.

یک میکسر قابل حمل که اختراع آلوا هندسل بود، در 12 ژانویه 1909 ثبت اختراع شد. این میکسر از یک درام شش ضلعی استفاده می‌کرد اما نه از یک درامی که در امتداد زمین می‌غلتید. یک دیگ بخار زغال سنگ متصل به یک پمپ پیستونی، میکسر را تغذیه می‌کرد که دارای یک چرخ دنده برای به حرکت درآوردن درایو زنجیره‌ای بود.

در نهایت، اولین کامیون واقعی حمل بتن توسط «آکرت بیکل» از کانزاس سیتی اختراع شد و در سال 1920 به ثبت رسید. این کامیون از یک دیگ بخار، یک فرمان واقعی، یک موتور احتراق داخل ویک استارت میل لنگ دستی که از جلوی خودرو بیرون زده بود، ساخته شده بود. با این حال، قابل توجه ترین چیز در مورد این تراک میکسر، فضای مرده بسیار زیاد روی شاسی کامیون بود.

کامیون میکسر اختراع شده توسط «چارلز بال» از میلواکی در 24 ژوئن 1930 دارای قابلی مخلوط و هم زدن بتن بود. در طول 2 سال بعد، بال به طور اساسی طرح‌های درام میکسر را تغییر داد و آنها را در اختراعات خود گنجاند. برای 40 تا 50 سال بعد، ظاهر کلی میکسرهای بتن تغییر چندانی نکرد. در دهه 1930، تقاضا برای کامیون‌های بتن به دلیل افزایش ساخت بزرگراه‌ها افزایش یافت و به مرور زمان توسعه تراک میکسر پیشرفت چشمگیری کرد.

تراک میکسر

نحوه کار تراک میکسر

تراک میکسر بتن را از کارخانه، جایی که سنگدانه، سیمان و آب با هم مخلوط می‌شوند، به محل پروژه حمل می‌کند. کامیون‌های میکسر بتن اغلب به اشتباه میکسر سیمان یا کامیون سیمان نیز نامیده می‌شوند اما محصول نهایی بتن است. بتن را می‌توان در کارخانه به صورت آماده مخلوط کرده یا می‌توان کامیون میکسر را بارگیری کرد و سپس بتن را در حین حرکت به محل کار مخلوط نمود.

بتن در یک درام دوار نصب شده بر روی شاسی کامیون مخلوط می‌شود. درام، بتن را پس از بارگیری در محل، به صورت خمیر و آماده برای بتن ریزی نگه می‌دارد. در داخل بشکه تیغه‌هایی وجود دارند که مواد را با هم مخلوط می‌کنند که به آن شارژ می‌گویند. در محل، بتن از کامیون و با تیغه‌های معکوس برای کمک به فشار دادن یا تخلیه بتن از بشکه ئ از طریق لوله‌ها به داخل قالب ریخته می‌شود.

تراک میکسرهای بتن در پیکربندی‌های تخلیه عقب و جلو ارائه می‌شوند. میکسرهای تخلیه عقب، به یک کارگر در پشت کامیون نیاز دارند تا لوله را مدیریت کند و بتن را به طور مناسب پمپ کند. یک کامیون تخلیه جلو به راننده اجازه می‌دهد تا محل کار را ببیند و با کنترل ناودان از داخل کابین، بتن را در محل بریزد.

در مواردی که تراک میکسر بتن نمی‌تواند به محل کار دسترسی داشته باشد، بتن ممکن است در یک پمپ بتن قرار گیرد که آن را به پروژه پمپ می‌کند. شاسی کامیون دارای محورهای زیادی است تا وزن بتن بارگذاری شده را برای رعایت مقررات بارگذاری مختلفی پخش کند. کامیون‌ها در جاده و همچنین خارج از جاده حرکت می‌کنند بتن باید قبل از اینکه در داخل درام سخت شود، به پروژه تحویل داده تا بتن ریزی سر موقع انجام شود.

اهمیت وجود تراک میکسر

مزایای استفاده از تراک میکسر در سیستم حمل بتن به شرح زیر است:

زمان

صرفه جویی در زمان به این معناست که هر پروژه ساختمانی می‌تواند بتن مورد نظر خود را در زمان تعیین شده تحویل بگیرد. این مهم توسط تراک میکسر انجام می‌شود و این ماشین بزرگ با حمل و مخلوط کردن بتن، فرایند بتن ریزی پروژه‌ها را به سر منزل مقصود می‌رساند.

ظرفیت

تراک میکسر بتن را از حجم 0.5 متر مکعب تا 8 متر مکعب حمل می‌کند. این بدان معناست این ماشین می‌تواند بتن را در حجم‌های بزرگ و برای پروژه‌ها با مقیاس عظیم تأمین کند. خودروهای میکسر در زمان مقرر عازم محل پروژه می‌شوند تا براساس متراژ مورد نیاز، بتن ریزی را انجام دهند.

تراک میکسر سادات بتن

هزینه

زمانی که کامیون اختلاط بتن بارگیری می‌شود، بتن آماده صرفه اقتصادی خواهد داشت. این مهم در هزینه‌های نیروی کار و سایر هزینه‌های تولید دستی پروژه صرفه جویی خواهد کرد. حمل بتن با تراک میکسر می‌تواند باعث صرفه‌جویی در ساعات کار شود. با وجود میکسرهای مجهز، شما هرگز عیار اشتباه بتن را نخواهید داشت یا به طور تصادفی مواد را به اشتباه خودتان مخلوط نمی‌کنید.

کلام آخر

تراک میکسرها را در هر جای شهر می‌بینیم؛ این ماشین بزرگ که دارای یک مخزن گردان هستند، وظیفه حمل بتن از کارخانه به محل پروژه را بر عهده دارد. تراک میکسر علاوه برای حمل بتن، مسئولیت نگهداری از بتن و حفظ شرایط ایده آل را نیز دارد. بعد از رسیدن کامیون میکسرها به محل پروژه، بتن ریزی توسط فرایند پمپ کردن آغاز می‌شود.

برای بسیاری از مدیران پروژه و کارفرمایان، مهم است که از یک کارخانه معتبر که دارای قوی‌ترین تجهیزات حمل و نقل بتن، اقدام به خرید بتن آماده کنند. پس قبل از ثبت سفارش، نسبت به نوع سیستم لجستیک و میکسرها کارخانه مربوطه اطلاعات خود را تکمیل کنید. ناگفته نماند، کامیون میکسرها باید متناسب با بافت شهری باشند تا بتوانند در خیابان و کوچه‌های باریک نیز خدمات ارائه دهند.

منابع:

https://everreadymix.co.uk/news/the-benefits-of-concrete-mixer-trucks/

https://www.constructionequipment.com/mixer-trucks-concrete

https://supersucker.ca/4-advantages-of-hiring-a-mobile-concrete-mixer-truck/

https://www.concreteconstruction.net/how-to/concrete-production-precast/who-invented-the-portable-mixer-anyway_o