Rate this post

دلایل استفاده از بتن

بتن یکی از متداول‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز است. متخصصان قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین مصالح ساختمانی مورد نحوه استفاده، استحکام، هزینه، پایداری، عملی بودن و سایر ویژگی‌های مهم را در نظر می‌گیرند و بتن همیشه یکی از گزینه‌های انتخابی است. استفاده از بتن در ساختمان سازی مزایای زیادی به همراه دارد. به اندازه چوب ارزان نیست اما در برابر آسیب آب و آتش مقاوم است. به اندازه فولاد انعطاف پذیر نیست اما با ترکیب کامپوزیت بتن و فولاد (بتن مسلح) می‌تواند به مستحکم‌ترین متریال روی که زمین تبدیل شود. در ادامه به دلایل استفاده از بتن اشاره می‌کنیم:

بتن چیست؟

بتن یک ماده مرکب است که از مخلوط آب، سیمان و ماسه یا شن (سنگدانه) به دست می‌آید. مواد افزودنی ممکن است در برخی موارد در نسبت‌های مناسبی گنجانده شوند. هنگامی که همه مواد با هم ترکیب می‌شوند، سیمان و آب واکنشی را با یکدیگر آغاز می‌کنند و به توده سنگ مانندی تبدیل می‌شوند. بتن به همین دلیل است که یکی از مصالح ساختمانی مورد اعتماد بسیاری از سازندگان در سراسر جهان می‌باشد. مزایای برتر انتخاب بتن در ساخت و ساز در زیر پوشش داده شده‌اند:

بتن چیست؟

1- بسیار بادوام و انعطاف پذیر است

بتن می‌تواند مدت طولانی‌تری نسبت به سایر مصالح ساختمانی باقی بماند. در بسیاری از موارد به گونه ای طراحی شده است که قرن‌ها دوام می‌آورد. به طور متوسط، می‌توان انتظار داشت که بتن تا سه برابر بیشتر از سایر مصالح ساختمانی دوام بیاورد. در حالی که زمان یکپارچگی مواد دیگر را از بین می‌برد، بتن را قوی‌تر می‌کند.

این امر هزینه کل مالکیت یک سازه بتنی را کاهش می‌دهد زیرا چنین املاکی نیازی به بازسازی یا بازسازی منظم ندارند. بتن پوسیده نمی شود، تراشه نمی سوزد و زنگ نمی زند زیرا در برابر آتش، باد و آب مقاوم است. فعالیت‌های لرزه ای بر خواص ساخته شده با بتن به اندازه سایر مصالح ساختمانی تأثیر نمی‌گذارند. بسته به نوع ساخت و ساز و نوع بتن مورد استفاده، چنین خواصی ممکن است از طریق چنین اتفاقاتی بدون هیچ گونه آسیب سازه ای ایجاد شود.

2- تعمیر و نگهداری بتن کم است

پس از ریختن و گیرش، بتن نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد. بدون نیاز به پوشش محافظ یا درمان با مواد شیمیایی می‌تواند در شکل خوبی باقی بماند. یکپارچگی بتن می‌تواند برای چندین دهه بدون نیاز به هیچ مداخله ای باقی بماند. برخلاف چوب و فولاد، لازم نیست بودجه ای برای پوشش و رنگ آمیزی معمولی ایجاد کنید تا ساختار در برابر عناصر محافظت شود. هنگامی که شما نیاز به رنگ آمیزی مجدد یا پوشش مجدد بتن دارید، این بیشتر از هر چیز دیگری نیازهای زیبایی شناختی را برآورده می‌کند.

3- انرژی بتن کارآمد است

توانایی بتن برای ذخیره انرژی به عنوان یک عایق خوب به این معنی است که می‌تواند شرایط دمای داخلی را تنظیم کند. این ساختمان در تابستان خنک و در زمستان گرم می‌ماند و نیاز به گرمایش و سرمایش را در طول عمر آن تا 8 درصد کاهش می‌دهد و فشار وارده بر سیستم‌های گرمایشی را کاهش می‌دهد. در هر ساختمان، انرژی مورد نیاز عملیاتی اغلب 85 درصد از کل انرژی مورد نیاز برای راه اندازی آن در طول عمر اش را نشان می‌دهد.

بتن ساخت این سازه‌های کم مصرف را آسان‌تر می‌کند. بخش عمده ای از صرفه جویی در انرژی در یک ساختمان بتنی از جرم حرارتی آن حاصل می‌شود که به آن اجازه می‌دهد تا انرژی طبیعی را از خورشید و همچنین انرژی حرارتی از HVAC و سیستم‌های روشنایی در ساختمان برداشت کند. هنگامی که بتن با سایر فن آوری‌های صرفه جویی در انرژی مانند سیستم‌های گرمایش و سرمایش زمین گرمایی یا هیدرونیک و همچنین کف‌های تابشی ترکیب شود، می‌تواند به بهبود 70 درصدی بهره وری انرژی در بسیاری از ساختمان‌ها کمک کند.

این مهم می‌تواند به کاهش نیازهای مصرف برق کل شهرها کمک نماید. ساختمان‌های ساخته شده از بتن قابلیت بقای غیرفعالی دارند و در صورت از دست دادن برق یا گرمایش مکان مناسبی برای قرار گرفتن در آنها می‌باشد. همچنین استفاده از بتن در ساخت روسازی‌ها به جای آسفالت باعث صرفه جویی 70 درصدی انرژی مورد نیاز برای ساخت، نگهداری و احیای روسازی می‌شود.

همچنین کامیون‌های سنگین هنگام حرکت روی روسازی‌های بتنی تا ۷ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بهره وری انرژی بتن تا تولید آن گسترش می‌یابد. مقدار انرژی مورد نیاز برای تولید بتن در مقایسه با انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد کم است. تنها 450 تا 750 کیلووات ساعت در تن انرژی برای تولید بتن سیمانی ساده و 800 تا 3200 کیلووات ساعت در تن برای تولید بتن مسلح مورد نیاز است. فولاد سازه ای سه تا ده برابر مصرف انرژی در حدود 8000 کیلووات ساعت در تن یا بیشتر را نیاز دارد.

4- بتن همه کاره است

بتن زمانی که سخت می‌شود، قوی و کاربردی خواهد بود، اما وقتی تازه مخلوط می‌شود، به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که بتواند با انواع سطوح، اشکال، بافت‌ها و فرم‌ها سازگار شود. تطبیق پذیری بتن با افزایش محبوبیت نوآوری‌هایی مانند بتن فوتوکاتالیستی، بتن با عملکرد فوق العاده بالا و بتن عبوری به اوج جدیدی رسیده است. این نوع بتن امکان استفاده جدید و خلاقانه از مصالح را در ساخت و ساز فراهم می‌کند.

تطبیق پذیری بتن همچنین به این معنی است که می‌توان از آن در روش‌های کاربردی مختلفی استفاده کرد. می‌توان آن را با دست اعمال کرد، اسپری نمود، پمپ کرد، تزریق نمود، ریخت و یا در کاربردهای پیشرفته ای مانند شاتکریت تونلی استفاده کرد. سازندگان همچنین می‌توانند ظاهر چوب یا آجر را با بتن با مهر زنی و قالب گیری آن تکرار کنند. با انعطاف پذیری بتن، جای تعجب نیست که معماران بیشتر از سایر مصالح در پروژه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. این اجازه می‌دهد تا خلاقیت آنها درخشنده باشد و می‌توان از آن در ساخت خانه‌های کوچک مقیاس و پروژه‌های تجاری و پیچیده‌تر در مقیاس بزرگ استفاده کرد.

5- استفاده مجدد ​​را تشویق می‌کند

دوام بتن به این معنی است که پیشرفت‌های ایجاد شده با آن می‌تواند چندین بار در طول عمر آن به اهداف دیگری تبدیل شود. با چنین استفاده مجدد تطبیقی، نیاز کمتری به ساخت و سازهای جدید وجود خواهد داشت. این امر با محدود کردن گسترش شهری، حفظ منابع و حفظ محیط زیست را تضمین می‌کند.

6- بتن مقرون به صرفه است

دوام و ماهیت کم نگهداری بتن به این معنی است که سازه‌های ساخته شده با آن به طور کلی هزینه‌های عملیاتی کمتری دارند. در بسیاری از موارد، این یک سرمایه گذاری یکباره است که برای چندین دهه به سود خود ادامه می‌دهد. حتی پس از بلایا، بازسازی‌ها در مقایسه با سایر انواع مصالح ساختمانی، سرمایه کمتری دارند.

از نظر هزینه‌های اولیه، یک خانه بتنی بین 4 تا 8 درصد بیشتر از یک گزینه فولادی یا چوبی با همان اندازه هزینه خواهد داشت، اما وقتی راه‌های دیگری را در نظر بگیرید که صاحبان خانه‌های بتنی می‌توانند در هزینه خود صرفه جویی کنند، به راحتی می‌توان فهمید که چرا بتن برنده می‌شود.  وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده  (HUD)می‌گوید که صاحبان خانه‌های بتنی می‌توانند صورتحساب‌های ماهانه خود را تا 25 درصد در ماه کاهش دهند.

ما همچنین دیده‌ایم که چگونه روسازی‌های بتنی در مقایسه با آسفالت در طول 50 سال فقط به 30 درصد تعمیر و نگهداری نیاز داشتند. با این حال، شاید بزرگترین تایید برای مقرون به صرفه بودن بتن این است که هزینه‌های بیمه برای چنین سازه‌هایی در مقایسه با ساختمان‌هایی که بیشتر در معرض آسیب آب و آتش سوزی هستند، کمتر می‌باشند. بتن ارزان‌تر از فولاد، پلیمرها و سایر مصالح ساختمانی است و در سراسر جهان در دسترس می‌باشد.

7- بتن قابل بازیافت است

بتن یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای استفاده در هنگام اجتناب از ضایعات مهم است. می‌توان آن را در مقادیر دقیق مورد نیاز برای یک کار تولید کرد تا اطمینان حاصل شود که مازاد بر هدر نمی رود. زمانی که سازه بتنی دیگری مورد نیاز نباشد، می‌توان آن را شکسته و مجدداً در جای دیگری مورد استفاده قرار داد.

بتن معمولاً به‌ عنوان سنگدانه بازیافت می‌شود و به‌عنوان ماده زیربنایی در پارکینگ‌ها، بستر جاده‌ها، حفاظت از خطوط ساحلی و غیره استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک ماده دانه ای استفاده کرد و در نتیجه میزان موادی که در صورت تخریب به محل دفن زباله می‌رود کاهش می‌یابد و همچنین نیاز به مواد کاملاً جدید در تمامی ساخت و سازها کاهش خواهد یافت.

8- بتن را می‌توان به صورت محلی تامین کرد

در بیشتر ساخت و سازهایی که از بتن استفاده می‌شود، منابع محلی در فرآیند تولید استفاده می‌شوند، معمولاً در 160 کیلومتری محل پروژه. مواد اصلی برای تولید بتن، سیمان، آب و سنگدانه‌ها هستند که همگی به راحتی در بازارهای محلی در دسترس می‌باشند. این فقط حمل و نقل و آلودگی را به حداقل نمی رساند. همچنین تضمین می‌کند که اقتصاد محلی از پروژه‌های ساختمانی در منطقه سود می‌برد.

9- در دمای محیط سخت می‌شود

از آنجایی که سیمان یک ماده معدنی با درجه حرارت پایین است، بتن در دمای معمولی محیط یا اتاق سفت می‌شود. این بدان معناست که می‌توان آن را بدون توجه به شرایط آب و هوایی استفاده کرد و در صورت لزوم می‌توان آن را به راحتی با مواد افزودنی بهینه نمود.

10- برای ساخت و سازهای زیر آب خوب کار می‌کند

در مقایسه با چوب و فولاد، بتن راه حل عالی برای ساخت و ساز در زیر آب است که می‌تواند اثرات تماس دائمی با آب را تحمل کند. به همین دلیل است که در بسیاری از سازه‌های زیر آب یا زیر آب مانند کانال‌ها، خطوط لوله، سازه‌های ساختمانی و غیره مورد اعتماد می‌باشد. حتی در آب با سولفات‌ها و کلریدهای محلول، بتن می‌تواند بیشتر از سایر مواد دوام بیاورد.

11- در ساختمان‌ها با دمای بالا کاربرد دارد

هیدرات سیلیکات کلسیم، چسب اصلی در بتن، می‌تواند حرارت را تا 1500 درجه فارنهایت (815 درجه سانتیگراد) قبل از شروع از دست دادن مقاومت تحمل کند. این بدان معناست که بتن را می‌توان در ساختمان‌هایی با دمای بالا که در آن چوب و فولاد کار نمی کنند، استفاده کرد.

به همین دلیل است که از آن در ساخت کارخانه‌های با دمای بالا مانند نانوایی‌ها استفاده می‌شود. همچنین در ساخت اتاق‌های وحشت استفاده خواهد شد زیرا می‌تواند دمای بالا را به مدت 6 تا 12 ساعت تحمل کند که زمان کافی برای پاسخ گویی به محل آتش سوزی است. حتی زمانی که از فولاد در ساخت و ساز استفاده می‌شود، از بتن برای نسوز کردن آن استفاده خواهد شد.

افراد در ساختمان‌های بتنی شانس بیشتری برای زنده ماندن از آتش سوزی در چنین محیطی در مقایسه با خانه‌های چوبی دارند. بسته به شدت آتش، فولاد نیز می‌تواند شروع به ذوب شدن کند. هنگامی که یک ساختمان بتنی می‌سوزد، دیوارها و پایه‌های بتنی و همچنین کف‌ها همیشه ایستاده می‌مانند. این تضمین می‌کند که تعمیرات ارزان‌تر و سریع‌تر هستند.

بتنی

12- تولید بتن به بازیافت زباله کمک می‌کند

برخی از زباله‌های صنعتی که ممکن است به محل دفن زباله بروند، می‌توانند بازیافت شوند و در فرآیند تولید بتن مورد استفاده قرار گیرند. برخی از نمونه‌های آن عبارتند از خاکستر بادی، ضایعات شیشه، لاستیک‌های وسایل نقلیه زمینی و سرباره‌های دانه‌ بندی شده کوره بلند. از این رو تولید بتن راهی عالی برای کاهش ضایعات صنعتی در هر محیطی بدون به خطر انداختن کیفیت سازه است.

13- برای ساخت و ساز ساحلی عالی است

رطوبت موجود در هوا بر روی بتن تأثیری نمی‌گذارد و بر مصالح ساختمانی مانند چوب و فولاد تأثیر می‌گذارد. این باعث می‌شود که مصالح ساختمانی بهتری برای توسعه‌های ساحلی باشد. با بتن، پس از چند سال نیاز به تعمیر و نگهداری یا بازسازی کامل چنین سازه کاهش می‌یابد. بتن همچنین در برابر سیل مقاوم است و آن را به یک مصالح ساختمانی عالی برای محافظت از ساختمان‌ها در برابر طوفان‌های طوفانی تبدیل می‌کند. در اکثر شهرهایی که سیستم‌های حفاظت در برابر سیل وجود دارند، بتن سنگ بنای ساختمان را تشکیل می‌دهد، به‌ویژه نوع تقویت ‌شده با الیاف.

14- بتن بازتابنده نیست

بتن برخلاف شیشه یا فلز نور را منعکس نمی کند. این ویژگی آن را به گزینه خوبی برای ساخت جاده و فرودگاه تبدیل می‌نماید. کاربران جاده و خلبانان مجبور نخواهند بود مانند جاده‌ها و باندهای فرودگاهی که با مصالحی مانند آسفالت ساخته شده‌اند، در بازتاب‌ها حرکت کنند. با رنگ خاکستری خنثی بتن، ترکیب مناسبی از جذب نور و بازتاب را دارد.

15- بتن ساختمان‌ها را ساکت‌تر می‌کند

ساختمان‌های ساخته شده از بتن، برای ساکنان ساکت‌تر هستند. در مقایسه با شیشه، فولاد و چوب، بتن از صدای خارجی بیشتری جلوگیری می‌کند. قابلیت‌های عایق صوتی آن بارها در ساخت و سازهای مسکونی متعدد ثابت شده‌اند، اما در ساختمان‌های صنعتی که کنترل نویز مهم است نیز مفید می‌باشند.

16- بتن ایمنی ساختمان را افزایش می‌دهد.

همانطور که در بالا دیدیم، بتن ساختمان را ایمن‌تر می‌کند زیرا نسوز است. با این حال، این تنها راهی نیست که بتن می‌تواند ایمنی یک ساختمان را بهبود بخشد. از آنجایی که بتن پوسیده نمی شود، به بدتر شدن کیفیت هوای داخل ساختمان در هیچ ساختمانی کمک نمی کند. هیچ گونه انتشار مضری ایجاد نکرده و رشد کپک را ایجاد نمی کند.

هنگامی که بتن عمل آوری شد، کاملاً بی اثر است. این بدان معنی می‌باشد که ترکیبات سمی یا هیچ گاز فراری منتشر نمی‌کند. ساکنان یک ملک بتنی نباید نگران سمیت بالقوه مصالح ساختمانی یا تأثیر آن بر ایمنی کلی سازه باشند. هنگامی که بتن در ساخت و ساز با کیفیت استفاده می‌شود، از ورود گرده، گرد و غبار و سایر آلاینده‌های موجود در هوا نیز جلوگیری می‌نماید.

از آنجایی که مهندسان و سازندگان برای چندین دهه با بتن کار می‌کنند، به دلیل درک مصالح، خطر کاهش سلامت و ایمنی کمتر به خطر افتاده‌اند. بر خلاف برخی از مواد دیگر، تکنیک‌های ساخت ‌و ساز مبتنی بر بتن، بارها اصلاح شده‌اند و آنها را فوق‌العاده مؤثر کرده‌اند و همه نگرانی‌ها برای مدت طولانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. از آنجایی که بتن سر و صدای خارجی را دور نگه می‌دارد، در مقایسه با سازه‌های دیگر، آرامش و حس بهتری از حریم خصوصی را به ساکنان می‌دهد.

دوام آن در برابر آب و هوای سخت همچنین به این معنی است که چنین سرنشینانی می‌توانند در هنگام باران‌های شدید، سیل و طوفان باد بهتر بخوابند. هنگامی که دوام، نسوز بودن و طبیعت صرفه جویی در انرژی بتن را با هم ترکیب می‌کنید، جای تعجب نیست که در اکثر ساخت و سازهای مسکونی رتبه بالایی داشته باشد.

17- خطر زوال بیوتیک وجود ندارد

عوامل بیوتیک یکی از بزرگترین مشکلات خانه‌های ساخته شده از مواد آلی مانند چوب هستند. چوب منبع تغذیه برخی از گیاهان و جانوران است. همانطور که حشرات و قارچ‌ها از فیبر موجود در چوب تغذیه می‌کنند، سوراخ‌ها و خطوط محرک ظاهر می‌شوند و یکپارچگی ساختار را از بین می‌برند. در موارد هجوم قارچ‌ها، چوب می‌تواند خیلی سریع پوسیده شود.

با ساخت سازه‌های بتنی، هرگز نباید نگران قارچ‌ها، مورچه‌های نجار، موریانه‌ها، سوسک‌های پودری، حفره‌های دریایی یا هر موجود دیگری باشید. هیچ چیز نمی تواند از بتن تغذیه کند. بسته به رطوبت محیط و اقلام مورد استفاده در ساخت بتن، خزه می‌تواند روی سطوح بتنی رشد کند. با این حال، اینها بی ضرر هستند و با کمی افزایش دما به سرعت از بین می‌روند.

بتن

18- بتن باعث صرفه جویی در زمان می‌شود

مدت زمان صرف شده برای ساخت هر توسعه بتنی، به نوع بتن مورد استفاده بستگی دارد. با این حال، روند به احتمال زیاد سریعتر از استفاده از فولاد ساختاری خواهد بود. در حالی که فولاد باید خارج از محل ساخته شود و حمل و نقل گردد، بتن را می‌توان مخلوط کرد و در محل ریخت. در برخی موارد، سازندگان هنگام کار با یک طرح بتن ریخته ‌شده در محل، یک چرخه دو روزه را اجرا می‌کنند. چنین چرخه ای تضمین می‌کند که کارگران می‌توانند تا 20000 فوت مربع کف را تنها در دو روز تکمیل نمایند.

بهترین انواع بتن برای استفاده در ساختمان

تنها در صورتی می‌توانید از مزایای استفاده از بتن در ساخت و ساز بهره مند شوید که بهترین نوع را برای پروژه انتخاب کنید. اگر از ترکیبی استفاده کنید که برای یک پروژه به اندازه کافی قدرتمند نیست، یکپارچگی کل پروژه ممکن است زیر سوال رود. اگر به طور غیر ضروری از بتن پرقدرت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد بودجه خود را برای پروژه از دست خواهید داد. بتن بر اساس چگالی آن، ماهیت شرایط تنش و نوع ماده استفاده شده در ساخت آن طبقه بندی می‌شود. برخی از رایج‌ترین انواع بتن در دنیای ساخت و ساز امروزه عبارتند از:

بتن خالص

این نوع بتن برای ساخت ساختمان‌ها، سدها، روسازی‌ها و سایر پروژه‌هایی که مقاومت کششی بسیار بالایی در آن‌ها لازم نیست، استفاده می‌شود که از آب، سیمان، ماسه و سنگدانه‌های درشتی ساخته شده است. نسبت ترکیب از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است، اما در بسیاری از موارد، طرح ترکیبی اسمی ترجیح داده می‌شود.

بتن سبک

بتن سبک هر نوع بتن با چگالی کمتر از 1920 کیلوگرم بر متر مکعب است. برخی از سنگدانه‌های مورد استفاده در ساخت بتن سبک شامل موادی مانند اسکوریا، پوکه، شیل منبسط شده، خاک رس، ورمیکولیت و پرلیت هستند. بتن سبک رسانایی حرارتی بسیار کمی دارد و بیشتر برای حفاظت از سازه‌های فولادی یا عرشه پل استفاده می‌شود.

بتن با چگالی بالا یا سنگین وزن

چگالی این نوع بتن بین 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر خواهد بود. با استفاده از مخلوطی از سنگ‌های خرد شده با چگالی بالا به عنوان سنگدانه‌های درشت به ویژه باریت‌ها تهیه می‌شود. چنین بتنی محافظت قوی ای ارائه می‌دهد، به همین دلیل است که از آن در نیروگاه‌ها و سایر خواص حساس برای نگهداری در برابر تشعشع استفاده می‌شود.

بتن سیمانی مسلح

این به عنوان مهمترین نوع بتن در نظر گرفته می‌شود. فولاد به عنوان تقویت کننده در فرآیند تولید استفاده می‌شود و به آن استحکام کششی بسیار بالایی می‌بخشد. ترکیب فولاد و بتن منجر به مصالح ساختمانی شده که می‌تواند انواع تنش‌ها را در ساخت و ساز تحمل کند. به همین دلیل است که از آن در ساخت و سازهای بزرگی مانند استادیوم‌ها، سدها، ساختمان‌های بلند و غیره استفاده می‌شود.

بتن پیش ساخته

این به اشکال بتن ریخته شده در قالب در محل یا کارخانه اشاره دارد. از آب، سنگدانه‌ها و سیمان ساخته شده و پس از گیرش و سخت شدن، در یک محیط کنترل شده در ساختمان سازی استفاده می‌شود. شما می‌توانید بتن پیش ساخته را روی پایه‌های حصار، تیرهای برق، بلوک‌های بتنی، واحدهای راه پله، لنگه‌های بتنی و موارد دیگر پیدا کنید.

بتن هواکش شده

در این بتن ساده که به طور ویژه تهیه شده است، هوا به شکل هزاران ذره به طور یکنواخت توزیع شده است که تا 6 درصد از بتن را تشکیل می‌دهد. حباب با افزودن برخی از عوامل تشکیل دهنده گاز (مانند رزین‌ها و الکل‌های چرب) در حین مخلوط کردن بتن حاصل می‌شود. بتن حباب شده با هوا در ساخت و سازهایی استفاده می‌شود که در آنها مهم است که از آسیب ناشی از پوسته پوسته شدن یا انجماد و ذوب مداوم جلوگیری شود.

بتن شیشه ای
تصویری از بتن شیشه ای

بتن شیشه ای

در این نوع بتن از شیشه بازیافتی به عنوان سنگدانه استفاده می‌شود. چنین بتنی عایق حرارتی بهتری را ارائه می‌دهد و در مقایسه با سایر انواع بتن از نظر زیبایی شناسی خوشایندتر است.

بتن با سخت شدگی سریع

از این نوع بتن در تعمیر جاده‌ها و ساخت و سازهای زیر آب استفاده می‌شود. پس از ریختن، می‌تواند زیر چند ساعت سفت شود. آنها در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد علاقه هستند که در آن کار باید به سرعت تکمیل شود.

بتن آسفالتی

بتن آسفالت مخلوطی از سنگدانه و آسفالت است. آنها در فرودگاه‌ها، خاکریزها و در بزرگراه‌ها دیده می‌شوند. این نوع بتن همچنین به سرعت سفت می‌شود که توضیح می‌دهد چرا از آن در جاده‌ها استفاده می‌شود.

بتن آهکی

آهک به عنوان ماده اتصال دهنده در این نوع بتن استفاده می‌شود. قبل از اینکه سیمان در دنیای ساختمان سازی معرفی شود، بتن آهکی متداول‌ترین نوع بتن بود. حتی با سیمان امروزه، بتن آهکی همچنان در گنبدها و کف‌ها استفاده می‌شود.

بتن غلتکی

بتن غلتکی معمولاً به عنوان ماده پرکننده استفاده می‌شود. این مخلوط مانند سایر انواع بتن استحکامی ندارد و بنابراین باید با کمک ماشین آلات سنگینی مانند غلتک متراکم شود. مقدار سیمان مصرفی در این نوع بتن اغلب کمتر از سایر انواع است.

بتن استامپی

بتن استامپی در واقع هیچ تفاوت ساختاری با بتن استاندارد ندارد. تفاوت اصلی آن در این است که وقتی هنوز به شکل انعطاف پذیری می‌باشد، با اشکال و طرح‌ها استامپ می‌خورد. همچنین ممکن است از رنگ‌ها برای بهبود ظاهر کلی استفاده شود. چنین بتنی در بسیاری از موارد در طراحی معماری مسکونی استفاده می‌شود.

بتن پمپ شده

بتن پمپ شده در ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شود، جایی که احتمالاً هیچ وسیله عملی دیگری برای حمل بتن وجود ندارد. این طراحی شده است تا با سیستم حمل و نقل به راحتی کار کند، بنابراین از مواد ظریفی در مخلوط استفاده می‌شود.

بتن الیافی
تصویری از بتن الیافی

بتن الیافی

این یکی دیگر از انواع مهم بتن مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی است که مقاوم در برابر ترک خوردن است مانند فرودگاه‌ها، پل‌ها و کف‌های صنعتی. الیاف فولادی با قطر 10 تا 20 میکرون و طول 10 تا 50 میلی متر در فرآیند ساخت و ساز برای افزایش استحکام کششی، انعطاف پذیری استفاده می‌شود. الیاف مورد استفاده می‌تواند فولاد، شیشه، پلیمر یا طبیعی باشد.

بتن خاکستر بادی

این نوع بتن حاوی خاکستر بادی (به دست آمده از زغال سنگ) است. خاکستر بادی برای جایگزینی سنگدانه‌های ریز یا سیمان استفاده می‌شود و همچنین می‌تواند تا حدی جایگزین هر دو شود. این نوع بتن در صورت تازه بودن انعطاف پذیری بیشتری دارد و زمانی که سخت می‌شود بسیار محکم است.

کلام آخر

از سنگفرش‌ها و بزرگراه‌ها گرفته تا روگذرها و ساختمان‌ها، بتن در اطراف ما وجود دارد. تعداد کمی از مصالح ساختمانی می‌توانند همان میزان دوامی که در بتن فراهم می‌شود را ارائه دهند. بتن را می‌توان در هر مکانی که سیمان، ماسه و آب به راحتی در دسترس است، تولید کرد. بتن ممکن است در مقایسه با ساخت با چوب، کمی پرهزینه‌تر باشد اما با گذشت زمان، بتن تقریباً به طور قطعی ارزش پول باز می‌گرداند. اما برای بهره مندی از مزایای بتن، انتخاب نوع مناسب آن برای پروژه مهم است. در این مرحله به عنوان مالک باید به توصیه کارخانه سازنده بتن آماده توجه کنید.


منابع:


https://www.builderspace.com