Rate this post

بتن ریزی در هوای بارانی

آیا بتن ریزی در هوای بارانی امکان پذیر است؟ بله، اما شرایط خیلی ایده آل نیست! به دلیل ترکیبات شیمیایی بتن، بتن ریزی در زیر باران می‌تواند عوارض جانبی زیادی ایجاد کند. در صورت امکان، هنگام کار با بتن باید آب و هوا را چک کنید.

درک اینکه چرا بتن ریزی در روزهای باران دشوار است، به همان اندازه دانستن خطرات بتن ریزی در هوای بارانی نیز بسیار مهم هستند. راهنمای زیر تمام موارد مربوط به بتن ریزی در هوای بارانی را پوشش می‌دهد. با ما همراه باشید.

آیا  بتن ریزی در هوای باران شدنی است؟

اتفاق نظر کلی این است که در صورت بارش باران نباید بتن ریزی کرد. اگر می‌خواهید بتن ریزی را انجام دهید، بهترین کار این است که زمان بارش باران را در نظر بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی تنها راه اطمینان از آسیب ندیدن بتن از آب است.

اگر بتن ریزی در هوای بارانی غیرممکن باشد، تا زمانی که اقدامات احتیاطی مناسبی انجام دهید، می‌توانید بتن ریزی را در باران انجام دهید. هنگام بتن ریزی در زیر باران، بهترین کار تمرکز بر روی حداقل رساندن آسیب و بررسی این است که بتن به درستی ریخته شده و سپس عمل آوری انجام شود.

بتن در باران

اگر در هوای باران بتن ریزی انجام شود، چه اتفاقی میفتد؟

دلیل اینکه چرا سازندگان از ریختن بتن در باران اجتناب می‌کنند، «مقاومت بتن» است. بتنی که در معرض باران قرار می‌گیرد، شروع به نرم شدن می‌کند، دقیقاً مانند خمیری که آب زیادی در آن وجود دارد.

بتن نرم، مقاومت در برابر سایش را از دست می‌دهد و مستعد ترک خوردگی می‌شود. علاوه بر این، ضربه آب ناشی از باران می‌تواند سطح بتن را خراب کند و آن را برای بسیاری از اهداف غیر قابل استفاده نماید. حال بتن نرم و ترک خورده باید به عنوان عضوی از اعضای سازه‌ای عمل کند!

اقدامات احتیاطی در زمان بتن ریزی در هوای بارانی

  • بتن تازه ریخته شده حداقل دو تا چهار ساعت زمان لازم دارد تا تنظیم شود و حداقل آسیب ناشی از باران را داشته باشد. این بدان معنا نیست که بتن شما کاملاً خوب است. حفره دار نخواهد بود اما ممکن است در برخی موارد کار با آن خیلی روان باشد.
  • پس از حدود شش ساعت، بتن سفت شده خسارتی نخواهد داشت. این یک قانون کلی است! در برخی شرایط ممکن است تا 8 ساعت طول بکشد و رطوبت می‌تواند زمان خشک شدن را حتی بیشتر از اندازه معمول به تأخیر بیندازد.
  • اگر بتن استانداردی دارید، مخلوط بتنی باید بعد از 12 ساعت سفت شود. در حالی که بعد از 9 ساعت مقداری از بتن خشک خواهد شد، بسیاری از افراد حرفه ای ترجیح می‌دهند قبل از کاهش اثرات بارش باران، 24 ساعت کامل صبر کنند.
  • اگر بتن خاصی دارید، باید زمان خشک شدن را بررسی کنید تا بتوانید درک بهتری از خطرات بتن در هوای بارانی داشته باشید.

چگونه می‌توان مشکلات مربوط به بتن ریزی در هوای بارانی را کم کرد؟

نکات زیر به شما کمک کنند تا درک کنید که چه کارهایی می‌توانید برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن بتن ریزی خود انجام دهید:

  • در صورت پیش بینی آب و هوا باید تاریخ بتن ریزی را تغییر دهید. ساده‌ترین راه برای به حداقل رساندن آسیب به بتن، این است که به طور کلی از بتن ریزی در هوای بارانی جلوگیری کنید. تآخیر در برنامه اجرایی پروژه در اینگونه موارد ضروری است.
  • اگر بارش باران پیش بینی شده است و نمی‌توانید اجرای بتن ریزی را به تأخیر بیندازید، قبل از شروع باران، یک نایلون محافظ روی منطقه بتن ریزی شده قرار دهید. این از بتن شما در برابر صدمه زدن بر اثر آب باران محافظت می‌کند و اصلی‌ترین راه برای اطمینان از حداقل ارتباط بین آب باران و بتن است.
  • اگر بعد از باران شدید بتن ریزی را انجام می‌دهید، با استفاده از پمپ، آب را از سطح پروژه خارج کنید. ممکن است هنوز آب به داخل بتن شما وارد شود، اما این امر از نظر سطح بتن تفاوت ایجاد می‌کند.
  • بتنی که احتمال قرار گرفتن در معرض باران پس از ریختن را دارد، باید با پلاستیک پوشانده شود. با محافظت از بتن در برابر باران برای سفت شدن، از نرم شدن آن جلوگیری خواهید کرد.

بتن ریزی در باران

آیا بتن ضد آب می‌تواند بتن ریزی در هوای بارانی را راحت‌تر کند؟

ممکن است با نام بتن ضد آب آشنا باشید. با این حال، این نوع بتن به عنوان یک روش برای کاهش کنترل آسیب در هنگام بتن ریزی در هوای بارانی کاربرد ندارد. بدین دلیل که خود مخلوط ضد آب نخواهد بود بلکه درمانی است که بعد از بتن ریزی باید انجام شود.

لازم به ذکر بوده که عایق رطوبتی بتن می‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد و می‌تواند آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض آب پس از خشک شدن بتن را کاهش دهد. این ماده برای مسیرهای رانندگی و استخرها می‌تواند مفید واقع شود.

اگر می‌خواهید بتن خود را ضد آب کنید، باید زودتر از موعد آن را برنامه ریزی نمایید. تحت هیچ شرایطی نمی‌توان در طول باران درمان‌های ضد آب بتن را انجام داد زیرا باعث از بین رفتن خاصیت ضد آبی آن می‌شود.

چگونه خطرات بتن ریزی در باران تشخیص دهیم؟

شما می‌توانید هنگام بتن ریزی در زیر باران همه کارها را به درستی انجام دهید اما در نهایت با بتن آسیب دیده مواجه می‌شوید. برای اطمینان از اینکه بتن ریزی خوب کار کرده است، باید آزمایش خراش انجام دهید.

صبر کنید تا بتن شما کاملاً خشک شده تا تست خراش انجام شود. پس از خشک شدن، یک پیچ گوشتی برداشته و سطح بتن خود را خراش دهید. در صورت مشاهده پوسته پوسته شدن یا ترک خوردگی، خواهید دید که بتن شما به خطر افتاده است. اگر بتن شما جامد باقی بماند، شما کار خود را به درستی انجام داده‌اید.

نکات مهم برای موفقیت در برای بتن ریزی در باران

در زمان بتن ریزی در زیر بارش باران مهم است که نکات زیر را در نظر بگیرید:

1- آب بتن را کنترل کنید

در طول فصل بارندگی، رطوبت هوا افزایش می‌یابد و بنابراین، مواد اولیه (سنگدانه‌ها) مرطوب‌تر خواهند شد. برای کنترل رطوبت باید در مورد مقدار آبی که باید به مخلوط اضافه کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است درصد میزان آب در بتن را کاهش دهید. همچنین می‌توانید از مواد افزودنی برای کاهش نسبت آب و سیمان استفاده کنید.

2- از مواد افزودنی مناسب استفاده کنید

استفاده از مواد افزودنی کریستالی آب گریز در هنگام بتن ریزی، مقاومت بتن در برابر نفوذ آب تحت فشار هیدرواستاتیک را افزایش می‌دهد. اکنون، این مواد افزودنی با ذرات آب و سیمان واکنش داده و کریستال‌های سیلیکات کلسیم را تشکیل می‌دهند که منافذ و ریز ترک‌های بتن را مسدود می‌کنند. به این ترتیب از عبور آب جلوگیری می‌شود. این واکنش برای کل عمر بتن ادامه دارد و هم ترک‌های اولیه جمع شدگی و هم ترک‌هایی که با گذشت زمان ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد.

3- زمان مناسب برای بتن ریزی را تعیین کنید

اگر در حال آماده سازی برای بتن ریزی هستید، باید مطمئن شوید که شرایط آب و هوایی بیش از حد مرطوب نباشد. علاوه بر این، قبل از بتن ریزی باید 12 ساعت هوا بدون بارش باشد زیرا این زمان برای عمل آوری بتن در نظر گرفته می‌شود. البته تشخیص این موضوع دشوار خواهد بود اما وب سایت‌های پیش بینی دقیق هوا وجود دارند که می‌توانند وضعیت جوی دقیق یک هفته را نشان دهند.

4- حمل و نقل کامیون میکسرها را بررسی کنید

باران همیشه باعث ایجاد ترافیک و ازدحام می‌شود. به همین دلیل است که در مرحله برنامه ریزی، باید بهترین مسیرهای قابل دسترسی را برای کامیون‌های میکسر بتن در نظر بگیرید. به موقع رسیدن بتن آماده بسیار مهم است زیرا ممکن است در برنامه ریزی پیش بینی آب و هوا اختلال ایجاد کند و باعث شود بتن ریزی با تأخیر انجام شود.

5- کاور‌ها را آماده کنید

از قبل برزنت‌های پلاستیکی و روکش‌های ضد باران را باید تهیه کنید تا منطقه تحت تاثیر باران قرار نگیرد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، شما باید 12 ساعت منطقه بتن ریزی را خشک نگه دارید، بنابراین مطمئن شوید که بعد از بتن ریزی در هوای بارانی، کارگران به سرعت روکش‌های نایلونی را برپا می‌کنند و در مناطب بتن ریزی شده قرار می‌دهند.

کاور بارانی

6- در صورت آسیب دیدگی، تعمیرات فوری انجام دهید

پس از اتمام بارندگی، ارزیابی خسارات احتمالی سطح بتن ضروری است. می‌توان یک آزمایش خراش ساده برای مقایسه سختی خراش سطوح انجام داد. اگر فکر می‌کنید کیفیت سطح بتن به خطر افتاده است، پس خود را برای انجام تعمیرات جزئی آماده کنید. تعمیرات باید بلافاصله پس از قطع باران انجام شوند.

تعمیرات منفرد را می‌توان با استفاده از همان بتن یا دوغاب سیمان بر روی سطح انجام داد. با این حال، اگر متوجه شدید که مناطق کوچکی نازک آسیب دیده‌اند، توصیه می‌شود فقط آن قسمت مورد نظر برداشته و با بتن جدید جایگزین کنید. در همین حال، اگر آسیب در یک منطقه بزرگ رخ داده است، باز هم نیاز به جایگزینی بتن جدید با بتن قدیمی دارید.

کلام آخر

اگر باران ببارد، احتمالاً نباید بتن ریزی را انجام دهید، مگر اینکه مجبور شوید. اگرچه بتن ریزی در هوای بارانی ممکن است بدون آسیب باشد اما باید اقدامات احتیاطی انجام شوند. حتی با داشتن پوشش نیز بتن ممکن است در اثر باران آسیب ببیند. اگر بتن شما در معرض باران قرار گیرد، بهتر است یک آزمایش خراش انجام دهید و مشکلات مربوط به آن را برطرف کنید. این تنها راه واقعی برای اطمینان از ارزش نگهداری و مراقبت از بتن است.