Rate this post

بهترین نسبت طرح اختلاط بتن

دانستن بهترین نسبت طرح اختلاط بتن به اطمینان از دوام بتن کمک می‌کند. بتن مصالح ساختمانی که از مخلوط سیمان، سنگ‌ها (شن و ماسه) با آب تشکیل شده و با گذشت زمان سخت می‌شود. درک مقادیر توصیه شده از مواد مورد نیاز در بتن برای یک کاربرد خاص ضروری است. نسبت طرح اختلاط بتن اغلب برحسب مقاومت فشاری محاسبه شده تعیین می‌شود. اما مواردی مانند کارایی بتن و جریان پذیری آن در قالب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بررسی به طول کامل در مورد بهترین نسبت طرح اختلاط بتن صحبت می‌کنیم.

مزایای بهترین نسبت طرح اختلاط بتن

  • کیفیت خوب بتن: کیفیت بتن به دست آمده بهتر از مخلوط اسمی است، زیرا نسبت کمیت مواد دقیق است و از این رو می‌توان به مقاومت مورد نیاز بتن دست یافت.
  • مقرون به صرفه بودن: مخلوط اسمی بدون نسبت ثابتی برای مواد، گاهی اوقات ممکن است سیمان بیشتری را نشان دهد، از طرف دیگر مخلوط طرح مقدار ثابتی از سیمان و مواد دیگر را می‌دهد. بنابراین این تفاوت به کاهش 15 تا 20 درصدی هزینه کمک می‌کند.
  • خواص بتن مورد نیاز: با استفاده از طرح اختلاط می‌توان به خواص مطلوب بتن مانند کارایی، مقاومت، دوام و زمان گیرش دست یافت.

کیفیت خوب بتن ریزی در طرح اختلاط بتن

عوامل موثر در بهترین نسبت طرح اختلاط بتن

چند عامل وجود دارند که بر مقاومت و دوام نسبت طراحی طرح اختلاط بتن تأثیر می‌گذارند. آنها به شرح زیر هستند:

  • انتخاب سیمان: انواع سیمان و برندهای مختلفی در بازار موجود هستند. مهم است که سیمانی را انتخاب کنید که بهترین کیفیت را برای عیار مورد نیاز بتن داشته باشد، بنابراین بر کیفیت بتن تأثیر نمی‌گذارد.
  • انتخاب مصالح: مخلوط‌های مختلف خواص متفاوتی دارند. این خواص به دلیل انواع مواد به کار رفته در آن است. بنابراین انتخاب سنگدانه‌ها از انواع مختلف به ویژگی فیزیکی مورد نیاز برای طراحی طرح اختلاط بتن بستگی دارد.
  • کیفیت آب: انواع آبی که برای اختلاط مواد برای تشکیل بتن استفاده می‌شود نباید آلوده باشد. باید تمیز و عاری از تمام ناخالصی‌هایی باشد که به بتن آسیب می‌رساند.
  • نسبت آب به سیمان: نسبت آب به سیمان برای درجه خاصی از بتن مشخص می‌شود. اگر این نسبت مطابق با آن حفظ نشود، ممکن است کیفیت بتن از نظر کارایی، اسلامپ و ضریب تراکم تحت تأثیر قرار گیرد.
  • کارایی بتن: کارایی بتن قوام بتن را مشخص می‌کند. کارایی بتن به دلیل مقدار آب اضافه شده به آن است. تقریباً 2 تا 3 درصد از تغییرات کمیت آب می‌تواند باعث تغییر 20 میلی‌متر در اسلامپ شود که بر مقاومت بتن نیوتون بر میلی‌مترمربع تأثیر می‌گذارد.
  • دوام بتن: دوام به عنوان توانایی مقاومت در برابر زوال ناشی از یک محیط تهاجمی تعریف می‌شود. نسبت هر ماده مسئول دوام بتن است.

بهترین نسبت طرح اختلاط بتن

طرح اختلاط بتن C20 یک بتن با مقاومت متوسط ​​است که برای ساخت و سازهای معمول استفاده می‌شود. با این حال، این مخلوط برای استفاده در ساخت فونداسیون و سایر کارهای ساختمانی که به بتن فوق العاده مقاوم نیاز دارند توصیه نمی‌شود. اگر تنظیمات سازه‌ای یا پروژه ساخت و ساز عمده‌ای دارید، معمار، نقشه بردار یا ناظر پروژه باید مقاومت بتن مورد استفاده را توصیه کنند. این طرح اختلاط بر اساس برخی از پارامترهایی مختلف تعیین می‌شود.

نسبت مناسب برای C20 شامل موارد زیر است:

  • سیمان : 1 قسمت
  • ماسه (دانه‌های ریز) : 2 قسمت
  • شن (دانه‌های درشت) : 4 قسمت

در حالت ایده آل، آب مورد استفاده باید 55 درصد وزن خالص سیمان باشد، اگر تمام مواد دیگر کاملاً خشک تحویل داده می‌شوند. در واقعیت، مواد معمولاً مرطوب هستند، به خصوص ماسه! ممکن است مجبور شوید مقدار آب اضافه شده را کاهش دهید. بنابراین اگر به این زودی از چیزی که باقی مانده استفاده نکنید، ممکن است هدر برود.

سیمان بهترین پودر برای پوست شما نیست. بنابراین، هنگام کار با آن باید مراقب باشید. شما باید لباس محافظ بپوشید و از مواد مناسب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هنگام اضافه کردن آب اقدامات احتیاطی کافی را انجام داده‌اید زیرا حجم آبی که باید اضافه شود یک تخمین است.

طرح اختلاط بتن

روش‌های طرح اختلاط بتن

اختلاط و ترکیب مناسب مواد برای داشتن بتن خوب ضروری است. اختلاط را می‌توان به صورت دستی یا با میکسر بتن انجام داد. اگر قرار است بتن زیادی تهیه کنید، بتن ماشینی عالی است. در غیر این صورت، بتن دستی در کارهای سبک مناسب‌تر خواهد بود.

1- مخلوط کردن دستی بتن

اگر به بتن کمی نیاز است، این روش عالی است. در غیر این صورت، ممکن است نتوانید آن را به اندازه کافی مخلوط کنید و باعث شده کیفیت بتن بد شود. بنابراین، شما باید بدانید که چگونه مواد مختلف بتن را مخلوط کنید. باید این مراحل را دنبال نمایید:

  • محل کار خود را با برزنت یا هر ماده مناسب دیگری بپوشانید. همچنین می‌توانید از تخته مخلوط کن استفاده کنید که قابل استفاده مجدد باشد. شما همچنین می‌توانید با یک تکه چوب بداهه نوازی کنید.
  • همانطور که قبلا توضیح داده شد، استفاده از نسبت‌های صحیح را به کار بگیرید و اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید. در نسبت توصیه شده، مواد را در مرکز تخته یا روی برزنت قرار دهید.
  • سنگدانه‌ها و سیمان را کاملاً مخلوط کنید تا محصول یکنواختی به دست آیند، سنگدانه به خوبی با سیمان مخلوط می‌شود. توده مخلوط خود را در سمت دیگری از تخته بردارید. در حالی که از میان توده عبور می‌کنید، توده‌ها را بشکنید و به آرامی روی دیگری جمع کنید.
  • مخلوط را با هم در مرکز محل کار خود جمع کنید و سپس مقدار مورد نیاز سیمان را بردارید. حدود یک سوم سیمان را بپاشید و مخلوط کنید. در صورت وجود توده، آنها را به خوبی بشکنید. مهمترین بخش این امر اطمینان از مخلوط شدن یکنواخت سیمان با ماسه و سنگدانه است.
  • وسط مخلوط خشک را باز کنید تا یک سوراخ در مرکز ایجاد کنید. ناحیه توخالی برای نگهداری آبی است که باید استفاده کنید. فقط یک سوم از آب مورد استفاده باید اضافه شود.
  • به آرامی از سمت بیرونی مخلوط به دهانه توخالی خود با آب بریزید. با عبور دادن بیل از داخل یا ماله دستی، مخلوط را با آب مخلوط نمایید.
  • دوباره آن را به صورت توده‌ای درآورید اما حفره باید هنوز در مرکز باشد. یک سوم دوم آب را اضافه کنید سپس مانند دفعه اول کم کم مخلوط خشک را به آب اضافه کید.
  • آب باقیمانده را روی مخلوط بپاشید و در حین انجام این کار آن را به سمت بیرون برگردانید. این کار باید تا زمانی انجام شود که مخلوط کاملاً روان شود.

2- مخلوط کردن ماشینی بتن

شما می‌توانید یک میکسر بتن خریداری کنید. اگر بتن زیادی نیاز دارید، خرید میکسر در درازمدت مقرون به صرفه‌تر است. اگر دیگر نیازی به مخلوط کن ندارید، می‌توانید آن را بفروشید. یک میکسر بهترین مخلوط‌ها را ارائه می‌دهد زیرا بتن را کاملاً خرد می‌کند تا محصولی یکنواخت ایجاد کند. میکسرها در ظرفیت‌های حجمی مختلف موجود هستند.

برای استفاده از میکسر باید مراحل زیر را طی کنید:

  • برای جلوگیری از آشفتگی کف، باید محل را با برزنت بپوشانید و میکسر را در وسط آن قرار دهید. آن را با استفاده از یک کابل داخلی مناسب به منبع برق وصل کنید. میکسر را روشن نمایید تا مطمئن شوید کار می‌کند.
  • با پر کردن سه چهارم آب مورد نیاز بتن شروع کنید، سپس نیمی از شن و ماسه را اضافه نمایید.
  • هنگام اضافه کردن مواد، باید مراقب باشید که بیل را به طور کامل در مخلوط کن چرخان قرار ندهید. میکسر می‌تواند بر شما غلبه کند و بیل را از دست شما بچرخاند. انتهای بیل می‌تواند در حالی که با میکسر می‌چرخد ​​به شما برخورد کند. بنابراین باید بیاموزید که مواد را بدون اینکه بیل داخل درام آن کشیده شود، داخل مخلوط کن بریزید.
  • تمام سیمان مورد نیاز را اضافه کنید. سیمان مانند گرد و غبار است و در حالی که آن را به مخلوط کن تبدیل می‌کنید، ممکن است ابری از پودرهای ریز ایجاد شود که می‌تواند پوست و چشم شما را تحریک کند و همچنین باعث سرفه شود.
  • آنچه از ماسه و شن باقی مانده است را اضافه کنید. سپس، قبل از اینکه بررسی کنید که آیا آب کافی است یا نه، بگذارید مخلوط به مدت نیم دقیقه جوش بیاید.
  • در صورت نیاز، هر بار فقط مقدار کمی آب اضافه کنید و مراقب قوام آن باشید و بگذارید حدود یک دقیقه مخلوط شود و دوباره آب اضافه کنید.
  • همچنین می‌توانید از آبپاش یا سطل برای خیس کردن بتن استفاده کنید و سعی کنید مقدار آبی که اضافه می‌کنید را اندازه گیری نمایید. هرگز از شلنگ برای اضافه کردن آب به مخلوط کن سیمان استفاده نکنید.
  • هنگامی که بتن به طور رضایت بخشی مخلوط شد، با کج کردن درام میکسر به آرامی، محتویات میکسر را در چرخ دستی خالی کنید. سعی کنید همه چیز را در مخلوط کن بریزید. البته وقتی همزن متوقف شد، می‌توانید از ماله دستی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پس از اتمام مخلوط کردن، درام را با آب بشویید. برای بررسی کیفیت مخلوط می‌توان یک تست اسلامپ انجام داد.

نکته: برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متعارف و بلند مرتبه، خرید بتن آماده بهترین روش برای تهیه بتن است.

شرایط مناسب برای محافظت از بتن

شرایط مناسب برای محافظت از بتن

بسته به شرایطی که تحت آن کار می‌کنید، اقداماتی وجود دارند که باید بدانید تا بتن شما به خوبی درمان شود. به طور کلی، زمانی که بتن شما خیلی سریع خشک می‌شود، ممکن است ترک بردارد. همچنین ضعیف‌تر از آنچه که باید باشد خواهد بود. اما وقتی به آرامی خشک می‌شود، به مقاومت فشاری لازم می‌رسد. با این حال، در دماهای انجماد، بتن شما واقعاً به کندی عمل می‌کند اما این بدان معنا نیست که قوی‌تر خواهد بود.

آب موجود در بتن یخ می‌زند و ظرفیت اتصال سیمان را کاهش می‌دهد. بنابراین وقتی هوا گرم‌تر می‌شود و تکه‌های یخ موجود در بتن شما ذوب می‌شوند، حفره‌های بسیار دقیقی روی بتن شما ایجاد می‌گردند. این حفره‌ها مقاومت بتن شما را محدود می‌کنند. از این رو، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید دماهای بهینه را برای کار در نظر بگیرید. اما، اگر نمی‌توانید منتظر آب و هوای مناسب باشید، بسته به سناریو می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در روزهای گرم و خشک بگذارید بتن شما خشک شود تا کمی سفت گردد. سپس روی آن را با ورقه‌های پلاستیکی یا پوشش حباب دار بپوشانید تا سرعت خشک شدن آن را کاهش دهید.
  • در روزهای سرد می‌توانید برای گرم نگه داشتن و جلوگیری از یخ زدن آب، بتن را با پتو بپوشانید. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که در گرم‌ترین زمان روز کار کنید، بنابراین بتن قبل از سرما به اندازه کافی سفت می‌شود.

بهترین نسبت طرح اختلاط بتن در داشتن مخلوط همگن، روان و مقاوم ضروی است. استفاده از تکنیک اختلاط مناسب و عمل آوری مناسب بتن افزایش دوام آن کمک زیادی می‌کند.

منابع:

https://www.dtmmix.co.uk/