4.7/5 - (43 امتیاز)

خرید بتن آماده

ما می‌توانیم بتن آماده را مستقیماً با استفاده از میکسرهای بتن به صورت حجمی به پروژه منتقل کنیم. این کار یک دلیل هوشمندانه برای خرید بتن آماده است. اما در زمان سفارش بتن آماده باید به چه نکاتی توجه کرد و چطور می‌توان یک کارخانه بتن خوب را انتخاب کرد ؟

تعریف بتن آماده

بتن آماده (Ready-mix concrete) که برای اولین بار در دهۀ 1930 ساخته شد و در دهۀ 1960 محبوبیت بیشتری پیدا کرد، نوعی بتن است که در کارخانه تولید می‌شود. این بتن دارای اجزای تشکیل دهنده همان بتن دستی است که شامل شن، ماسه، سیمان و آب است.

سیمان با آب ترکیب می‌شود تا با فرآیند هیدراتاسیون به صورت خمیر درآید. سپس این خمیر با سنگدانه‌های ریز و درشت مخلوط می‌ شود تا هنگام سخت شدن به ماده سختی تبدیل شود. شن و ماسه به عنوان پرکننده بتن آماده عمل می‌ کنند.

نحوه خرید بتن آماده

خرید بتن آماده به صورت حجمی می باشد و بتن آماده با واحد متر مکعب فروخته می‌شود. انواع مختلفی از بتن آماده وجود دارند که می‌تواند بر اساس نیازهای خاص شغلی یا مشخصات پروژه سفارش داده شود.

از این رو، تحویل سریع بتن آماده در حفظ یکپارچگی مخلوط بسیار مهم است. حمل و نقل بتن با تراک میکسر (خودروی حمل کننده بتن آماده را میکسر می گویند) با حفظ کنترل کیفیت می‌ تواند به پروژه‌های ساختمانی کمک کند تا محصول خود را در نهایت کیفیت تحویل بگیرند.

حمل بتن آماده
تراک میکسر، خودروی حمل کننده بتن آماده

فرآیند تولید بتن آماده

دستگاه بچینگ به صورت اتوماتیک تمامی فرآیند تولید بتن اعم از توزین، تعیین نسبت آب به سیمان، افزودنی بتن ، مقدار رطوبت و موارد دیگر را کنترل می‌ کند. تمام ترکیباتی که برای تهیه بتن آماده استفاده می‌شوند، از نظر کیفیت و خصوصیات فیزیکی در آزمایشگاهی کاملاً مجهز در محل کارخانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا بتن مطابق با استانداردهای ساختمان سازی تولید شود.

بتن آماده دارای ترکیبات سیمان، شن و ماسه و آب و سایر مواد شیمیایی است که در کارخانه بتن تولید می شود و سپس توسط تراک میکسرها به محل پروژه ساختمانی تحویل داده شده و به سرعت در محل پروژه ریخته می شود.

بچینگ بتن
خودروهای میکسر در حال دریافت بتن تولیده شده زیر دستگاه بچینگ بتن

دلایل خرید بتن آماده

سفارش بتن آماده به دلایل زیر می‌تواند بهترین راه تهیه بتن باشد :

توجه به زمان بندی پروژه جهت بتن ریزی

یکی از بارزترین و احتمالاً مهمترین تفاوت‌های بین بتن آماده و بتن دستی، زمان برای اجرای بتن ریزی است. این مورد به ویژه در پروژه‌های بزرگ ویژگی بسیار مهمی است.

هرچه یک پروژه به بتن بیشتری نیاز داشته باشد، مدت زمان بیشتری نیز لازم است تا مخلوط بتنی آماده شود. به طور معمول، اختصاص زمان بسیار زیاد برای تولید بتن دستی حتی برای پروژه‌های کوچک، کاری عملی نیست و انتخاب بتن آماده می‌تواند گزینه بسیار راحت‌ تری باشد.

خرید بتن آماده به پروژه‌ ها این امکان را می‌دهد که مخلوط بتنی مناسب را در محل کارگاه خود تحویل بگیرند و بلافاصله بتن ریزی را انجام دهند. این مهم به مدیران پروژه زمان بسیار بیشتری می‌دهد تا به جنبه‌ های دیگر پروژه مانند قالب بندی، عمل آوری بتن ،  ویبره کردن بتن تازه ریخته شده و موارد دیگر توجه داشته باشند.

فرایند بتن ریزی با استفاده از بتن آماده بسیار سریع‌ تر خواهد بود زیرا بتن با استفاده از پمپ به سرعت در محل پروژه ریخته می‌شود؛ اما در بتن دستی نیاز است که با هر بار تهیه مقدار کمی بتن، آن را با فرغون وسائل دیگر در محل ریخت. این کار باعث اتلاف وقت و کاهش مقاومت بتن می‌شود.

پمپ انتقال بتن
تصویری از یک پمپ انتقال بتن (پمپ دکل) که با سرعت می شود با آن بتن ریزی کرد.

تحویل بتن با بالاترین کیفیت

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بتن دستی نمی‌ تواند نتایج بهینه مورد نیاز برای پروژه را فراهم کند. قبل از اینکه بتن مورد نظر خود را سفارش دهید، می‌توانید نوع بتن و نیازهای پروژه را با آنها در میان بگذارید.

کارخانه های بتن می‌توانند مناسب‌ ترین ترکیب بتن را براساس خواسته‌ های شما پیشنهاد دهند. این مهم شامل استفاده از مواد افزودنی است که می‌تواند برای تأمین نیازهای خاص مانند بهبود قدرت یا کارآیی به کار گرفته شود.

بتن آماده همیشه ترکیبی یکنواخت دارد زیرا محصولی مهندسی است که به طور دقیق با استفاده از تجهیزات پیشرفته در کارخانه تولید می‌شود، اما بتن دستی نیاز به کنترل کیفیت بیشتری دارد و برآورده کردن نیازهای پروژه در آن دشوار است. همچنین با توجه به تولید شده بتن آماده در محیط کارخانه، این محصول در آزمایشگاه پیشرفته کارخانه مورد آزمایش قرار می گیرد.

بتن ریزی با پمپ دکل
تصویری از بتن ریزی یک پروژه با پمپ های دکل 47 و 51 متری سادات بتن، که از بلندترین پمپ های بتن در تهران می باشند.

کاهش هدر رفت بتن

تشخیص اینکه چه مقدار بتن برای پروژه نیاز است می‌تواند مشکل باشد اما اغلب مدیران پروژه، مهندس اجرایی و سرپرست کارگاه می‌توانند در زمان خرید بتن آماده، مقدار بتن درخواستی را تخمین بزنند. این مهم می‌تواند منجر به هدر رفت کمتر بتن و در نتیجه کاهش هزینه‌ها شود.

بتن آماده براساس مقدار سفارش مشتری تهیه می‌شود و مشتری نیز مبلغ متراژ مورد نظر را پرداخت می‌کند. این کار هزینه هدر رفت بتن را کاهش می‌دهد و می‌تواند راه بهینه برای استفاده مناسب از بتن را مهیا کند؛ اما در بتن دستی اغلب مصالح زیادی جهت تولید بتن هدر می‌رود.

ایحاد جاذبه بصری و زیبایی ظاهری

بتن آماده به صورت یک مجموعه با سرعت یکسان و سازگارتر ریخته می‌شود و محصول نهایی را از نظر ظاهری مطلوب و زیبا نشان می‌ دهد. بعد از آنکه هر قسمت از سازه اعم از سقف، ستون، تیر یا غیره بتن ریزی شد، به سرعت می‌توان فرآیند ویبره و سپس صاف کردن سطح بتن را انجام داد. مجموعۀ این کارها باعث ایجاد بتنی با ظاهری عالی می‌ شود.

قیمت به صرفه بتن آماده

کارخانه های تولید بتن آماده می‌توانند قیمت خدمات خود را ارائه دهند تا مدیران پروژه به درستی در مورد هزینه‌های خود تصمیم بگیرند؛ اما تعیین هزینه‌های بتن دستی نیاز به صرف زمان و دقت در محاسبات است. بتن آماده باعث می‌شود تا پروژه‌های ساختمانی بتوانند در مسیر اجرا و زمان‌بندی درست عملیات ساختمانی قرار گیرند.

نکات مهم در خرید بتن آماده

در زمان سفارش بتن آماده مهم است که نکات زیر را در نظر بگیرید:

نزدیکی به محل پروژه

مهم است که بتن آماده بلافاصله به محل پروژه تحویل داده شود. کارشناسان معتقدند که باید ظرف یک ساعت و نیم از زمان عزیمت میکسر از کارخانه به محل ساخت پروژه، بتن تحویل داده شود. این زمان در فصل تابستان، به 1 ساعت کاهش پیدا می کند.

بهتر است کارخانه تولید بتن در نزدیکی پروژه ساختمانی شما باشد. کارخانه بتن اگر خیلی دوتر از محل پروژه باشد، هزینۀ حمل و نقل افزایش می‌یابد. همچنین، ممکن است بتن با کیفیت به محل پروژه تحویل داده نشود.

تجهیزات مناسب حمل بتن

استمرار فرآیند بتن ریزی یکی از مهم ترین موارد برای حفظ حداکثری کیفیت بتن می باشد. بتن ریزی به صورت منظم برای یک پروژه نیازمند داشتن تجهیزات مناسب می باشد. سادات بتن با در اختیار داشتن یکی از قوی ترین ناوگان های حمل بتن تهران، بتن ریزی پروژه ها را به صورت پیوسته انجام می دهد.

قیمت بتن آماده

هزینه بدون شک مهمترین عاملی است که باید هنگام سفارش بتن آماده از یک کارخانه بتن معتبر در نظر بگیرید. طیف گسترده‌ای از کارخانه ها را پیدا خواهید کرد که خدمات خود را با نرخ‌های خیلی گران یا خیلی ارزان ارائه می‌دهند.

قبل از تصمیم گیری نهایی، نرخ‌های ارائه شده توسط کارخانجات مختلف را مقایسه کنید و سپس کارخانه‌ای را انتخاب کنید که قیمت منصفانه را ارائه می‌دهد. به طور کلی، شما باید به دنبال قیمت عرف بازار باشید.

نحوه خرید بتن آماده چگونه است؟

مهمترین نکته‌ ای که هنگام سفارش بتن آماده باید به خاطر سپرد این است که تمام اطلاعات مربوط به بتن مورد نیاز پروژه را در اختیار کارخانه بتن قرار داد. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد پروژه خود داشته باشید، بهتر می‌توانید نیازهای پروژه را برآورده کنید.

برخی دیگر از الزاماتی که باید هنگام خرید بتن آماده در خاطر داشته باشید عبارتند از:

  • در انتخاب کارخانه مناسب باید به مواردی مانند کیفیت تجهیزات، حُسن شهرت، خدمات و پاسخگویی را در مد نظر قرار دهید.
  • رده بتن، اسلامپ، هر گونه اطلاعات در مورد افزودنی‌ها و موارد دیگر باید به کارخانه گفته شود.
  • ابعاد بتن ریزی (طول، عرض، عمق) را در واحد مترمکعب محاسبه کنید و متراژ نهایی را به کارخانه بتن ارائه دهید.
  • آیا محل دسترسی و فضایی امن برای ورود و خروج تراک میکسر به پروژه وجود دارد ؟ اگر وجود ندارد، بتن ریزی به چه شکل خواهد بود ؟
  • زمان بتن ریزی باید مشخص شود تا کامیون‌های میکسر در زمان تعیین شده در محل کارگاه آماده باشند.
  • حداقل چند روز از قبل بتن ریزی سفارش خود را نهایی کنید. همیشه هنگام برنامه ریزی جهت خرید بتن آماده، شرایط آب و هوایی را کنترل کنید.
  • همیشه در سفارش بتن، 5 تا 10 درصد بیشتر از مقدار محاسبه شده سفارش دهید. این کار برای آن است که ممکن است محاسبه بتن مورد نیاز با خطا همراه باشید.

سادات بتن  :

خرید بتن آماده می‌تواند انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار پروژه‌های ساختمانی قرار دهد. مجموعه سادات بتن غرب مفتخر است که به عنوان یک تامین کننده پیشرو در بتن آماده شناخته می‌شود.

تیم متخصص ما بهترین بتن را با استفاده از تجهیزات پیشرفته و سیستم لجستیک (حمل بتن) مجهز و قوی به پروژه های شما می‎‌رساند. از خدمات سادات بتن غرب می‌توان به سفارش و خرید آنلاین بتن اشاره کرد که می توانید توسط آن بتن مورد نیاز خود را بدون مراجعه به کارخانه سفارش دهید. جهت خرید آنلاین بتن، تنها کافی است وارد صفحه رزرو آنلاین بتن شده و فرم سفارش را تکمیل نمایید.

برخی از پروژه های انجام شده توسط سادات بتن :

بتن ریزی شبانه روزی :

سادات بتن با تکیه بر ناوگان پیشرفته حمل بتن خود، به صورت شبانه روزی فعال بوده و اقدام به بتن ریزی، هم در طول روز و هم در طول شب می نماید. همچنین محدوده گسترده ای از غرب تهران، تحت پوشش سادات بتن می باشد که می توانید لیست کامل مناطق تحت پوشش را در قسمت محدوده سرویس دهی ، مشاهده بفرمایید.