4.8/5 - (15 امتیاز)

قیمت بتن آماده چقدر است؟

قیمت بتن آماده بخش مهمی از هزینه های ساخت پروژه های ساختمانی را شامل می شود. با این حال، عدم توجه به قیمت معقولانه بتن در بازار ممکن است هزینه های ساخت و ساز را افزایش دهد. پس مهم است که در روند بررسی مقدار بودجه مورد نیاز جهت احداث بنا، هزینه خرید بتن آماده به درستی محاسبه شود؛ اما برای اینکه بدانید چه عواملی در قیمت بتن آماده مؤثر هستند، این مقاله را از دست ندهید.

عوامل مؤثر در قیمت بتن آماده

بتن آماده برای پروژه های بزرگ و کوچک قابل سفارش است. ممکن است در برخی از پروژه های کوچک میزان تولید بتن دستی بیشتر از پروژه های بزرگ و پیچیده باشد اما هنوز هم برای اعضای سازه‌ای مانند سقف، نیاز به بتن آماده است. مقدار بتن مورد نیاز برای یک پروژه معمولاً بر اساس متراژ (متر مکعب) برآورد می شود.

در کنار هزینه بتن، هزینه های دیگری از جمله ارسال تراک میکسر بتن (کامیون حمل کننده بتن) و پمپاژ بتن نیز وجود دارند. همچنین، هزینه بتن آماده به متراژ مورد نیاز و نوع بتن بستگی دارد. بتن آماده مستقیماً از کارخانه بتن به سمت پروژه ساختمانی ارسال می شود. خریداران می توانند به طور مستقیم با کارخانه های بتن تماس بگیرند و در مورد کیفیت، متراژ سفارش، شرایط پرداخت و زمان تحویل سؤال کنند.

عوامل تأثیرگذار در قیمت بتن آماده به شرح زیر هستند:

نوع بتن درخواستی

هزینه بتن مستقیماً به قیمت سیمان، سنگدانه ها و سایر مواد افزودنی بستگی دارد، به همین دلیل باید نوع بتن درخواستی خود را به خوبی بشناسیم. بتن با رده های مقاومتی C20، C25، C30، C35، C40، C45، C50، C55، C60، C65 و C70 شناخته می شود. بتن با رده مقاومتی C30 به معنای این است که مقاومتی برابر با 30 مگاپاسکال دارد. با افزایش رده بتنی، عیار بتن (مقدار سیمان) نیز افزایش پیدا می کند. قیمت سیمان بیشترین درصد از هزینه بتن آماده را به خود اختصاص می دهد.

برخی از پروژه ها ممکن است به بتن سفارشی نیاز داشته باشند که در هیچ یک از انواع رده مقاومتی قرار نمی گیرند. چنین بتنی ممکن است از نظر مقاومت فشاری ، اسلامپ ، نوع سنگدانه ها، نوع سیمان، مواد افزودنی و غیره، متفاوت باشد. بنابراین، خریداران باید به طور دقیق هر آنچه نیاز دارند را به کارخانه بتن گزارش دهند تا محصول درخواستی خود را تحویل بگیرند.

 

متراژ بتن مورد نیاز

مقدار بتن آماده بر هزینه نهایی بتن مؤثر است. بر اساس الزامات پروژه ، سازنده باید مقدار بتن مورد نیاز پروژه خود را مشخص کند. برای تعیین میزان دقیق بتن آماده، خریدار باید حجم بتن را محاسبه کند. اعضای ساختمانی مانند ستون ها، تیرها، سقف ها، دیوارهای برشی و غیره، دارای طول، عرض و ارتفاع هستند. تنها کافی است نقشه های اجرایی، هر بُعد از اعضای بتنی را با هم ضرب کنید.

همچنین ممکن است در زمان بتن ریزی نیاز به استفاده از تجهیزات اضافی مانند پمپ و نوار نقاله در محل پروژه باشد. اگر مکان پروژه در کوچه ای تنگ با دسترسی سخت باشد، باید از تجهیزات پمپینگ قوی استفاده کرد. همین مورد نیز باعث افزایش قیمت بتن آماده می شود که در هزینه کل تأثیرگذار است.

عوامل تاثیرگذاری بر قیمت بتن آماده

موقعیت مکانی پروژه

موقعیت مکانی نقش مهمی در قیمت گذاری بتن آماده دارد زیرا بتن باید در زمان مناسب بعد از تحویل آن به تراک میکسر تا رسیدن به محل پروژه، استفاده شود. هر چه فاصله کارخانه دورتر از محل پروژه باشد، هزینه بتن آماده بیشتر خواهد بود.

اما مهمترین چیزی که باید توجه کرد این است که فاصله بیشتر در کیفیت بتن تأثیر می گذارد. به همین دلیل، کارخانه باید تدابیر خاصی را برای این کار پیش بینی کند. در بیشتر موارد از مواد افزودنی بتن برای این کار استفاده می شود.

نحوه تخلیه بتن

نوع تخلیه بتن در محل پروژه نیز در قیمت بتن آماده مؤثر است. تخلیه شوتی به این صورت است که از سطح شیب دار و بلندی بتن به پایین ریخته می شود. این روش ارزان تر از بقیه روش هاست. تخلیه با پمپ زمینی با استفاده از دستگاهی انجام می شود که برای انتقال بتن از طریق پمپاژ به ناحیه ساخت و ساز استفاده می شود. با استفاده از این روش، بتن به طور مستقیم در محل پمپ می شود. این روش پرکابردترین شیوه بتن ریزی در حال حاضر است. 

پمپ زمینی
تصویری از پمپ زمینی SP4800 شویینگ آلمان متعلق به سادات بتن

تخلیه با پمپ هوایی یا دکل برای مواردی کاربرد دارد که پمپ بتن زمینی نتواند مفید واقع شود. پمپ هوایی با استفاده از تجهیزات خاصی، فرآیند بتن ریزی را در نهایت راحتی انجام می دهد. این روش در مواردی که بتن ریزی زمینی دشوار باشد، استفاده می شود. تجهیزات پمپ هوایی از طریق یک کنترل از راه دور هدایت می شوند. این روش بتن ریزی گران تر از بقیه روش هاست.

بتن ریزی با پمپ هوایی
در تصویر دو پمپ دکل 43 و 51 متری سادات بتن را در حال بتن ریزی مشاهده می کنید.

دیگر موارد مهم در قیمت بتن آماده به شرح زیر هستند:

  • تأخیر در بتن ریزی: اگر کامیون میکسر به موقع سر پروژه برسد اما تجهیزات و نیروهای کار در محل پروژه نباشند، هزینه بتن آماده افزایش پیدا می کند. بنابراین، مهم است که تمام تجهیزات و نیروهای کاری خود را سر ساعت در محل کارگاه بفرستید.
  • استفاده از مواد افزودنی: استفاده از مواد افزودنی در قیمت نهایی بتن مؤثر است. ممکن است برای آب و هوای سرد به کندگیر کننده ها نیاز باشد.

چگونه بتن آماده مناسب را سفارش دهیم؟

قبل از سفارش بتن آماده، چند نکته ضروری است که باید بدانید. در مرحله اول، بتن بر حسب نیازهای پروژه در انواع مختلف تولید می‌شود. بنابراین مهم است که از ابتدا نیازهای پروژه خود را بشناسید و نسبت به آن بتن را سفارش دهید. این تغییرات همگی بر قیمت تأثیر می گذارند، پس باید هر یک از موارد زیر را در نظر بگیرید:

چگالی بتن

قوانین سختی در مورد چگالی بتن مورد نیاز برای اعضای مختلف سازه‌ای وجود دارند. به عنوان مثال، فونداسیون که بار کل سازه را تحمل می کند به چگالی بتن بیشتری نسبت به تیرها نیاز دارد. این مهم اغلب در پروژه های ساختمانی نادیده گرفته می شود اما چگالی رابطه مستقیمی با مقاومت فشاری بتن دارد، هر چه چگالی بیشتر باشد، مقاومت افزایش پیدا می کند.

متراژ بتن

بتن آماده با واحد متر مکعب فروخته می شود، بنابراین مهم است که قبل از شروع ثبت سفارش، بتن مورد نیاز خود را محاسبه کنید. با ضرب طول، عرض و ارتفاع می توان مقدار بتن مورد نیاز بر حسب متر مکعب را حساب کرد. برای اعضا با اشکال پیچیده لازم است هر جزء را جداگانه محاسبه کرده و در پایان همۀ موارد را با هم ضرب کنید. متراژ زیاد و کم هر دو به یک اندازه می توانند باعث افزایش قیمت بتن آماده شوند. در زمانی که بتن کمتری سفارش دهید، مجبور به پرداخت هزینه ای دیگر برای حمل بتن هستید، چون هر چند متر که بتن سفارش دهید، کرایه حمل بتن را باید به صورت کامل پرداخت کنید. (برای مثال یک تراک میکسر 8 متری را در نظر بگیرید، اگر 3 متر بتن سفارش دهید، کرایه 5 متر خالی آن را نیز باید پرداخت کنید، چون تراک میکسر در هر صورت دارد به سر پروژه می آید)

سفارش بتن اضافی

یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید بتن آماده باید به خاطر داشته باشید، در نظر گرفتن ضایعات احتمالی در زمان بتن ریزی است. این بدان معناست که شما باید بین پنج تا 10 درصد بیشتر از نیاز خود، بتن خریداری کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که بفهمید 90 درصد بتن ریزی سقف انجام شده و فقط 10 درصد از کمبود بتن وجود دارد. پس همیشه بتن را به مقدار بیشتری سفارش دهید.

نکات مهم در قیمت بتن آماده

مقدار آب بتن

همچنین باید مقدار نسبت آب به سیمان یا اسلامپ بتن را در زمان سفارش بتن اعلام کنید. هرچه بتن مرطوب تر باشد ،پخش آن در قالب راحت تر خواهد بود. با این حال، همیشه می توانید در صورت نیاز آب را در محل اضافه کنید، اما بهتر است از قبل مقدار اسلامپ مورد نیاز خود را در اختیار کارخانه قرار دهید.

سؤالات متداول

هزینه نیروی انسانی بر عهده چه کسی است؟

قیمت بتن آماده شامل تحویل بتن و ریختن آن است. به عبارت دیگر، راننده تراک میکسر به شما در بتن ریزی کمک نمی کند. بسته به اندازه پروژه، برای تکمیل فرآیند بتن ریزی باید از کارگر جهت ویبره کردن، حمل پمپ بتن و مسطح کردن بتن استفاده کنید. هزینه همۀ این کارها بر عهده شماست.

چگونه بتن از تراک میکسر به داخل پروژه ریخته می شود؟

انتقال بتن از تراک میکسر به پروژه با استفاده از پمپ انجام می شود. پمپاژ بتن به ابعاد پروژه و میزان راحتی در دسترسی خیابان بستگی دارد. افزایش لوله کشی (چه عمودی و چه افقی) به افزایش هزینه بتن آماده منجر می شود.

آیا برای خرید بتن آماده حداقل مقدار وجود دارد؟

هر کارخانه بتن مقدار حداقل سفارش مشخصی را دارد که مشتری نمی تواند کمتر از آن را خریداری کند؛ اما معمولاً چنین اتفاقی به ندرت رخ می دهد زیرا پروژه ساختمانی در حداقل سه تا چهار طبقه احداث می شوند که هر طبقه به همراه فونداسیون به بتن نیاز دارد.

کلام آخر

بتن آماده با حجم و بر اساس متر مکعب فروخته می شود، بنابراین مهم است در ابتدا مقدار بتن مورد نیاز خود را محاسبه کنید. اشتباه در محاسبه می تواند بر قیمت نهایی بتن تأثیر بگذارد. در هزینه بتن آماده مواردی مانند موقعیت پروژه، نوع بتن، متراژ بتن، نیازهای پمپاژ و غیره مؤثر هستند؛ اما مهم است که همیشه قیمت بتن آماده را از تعدادی از کارخانه های بتن استعلام بگیرید. در هر صورت، «سادات بتن غرب» با سال ها سابقه در تولید بتن آماده و همکاری با پروژه های بزرگ و معروف کشور، آماده انجام هرگونه خدمات بتن آماده در غرب تهران و کرج می باشد.

منابع:

https://tonysmasonry.com/factors-affect-cost-estimates-concrete-constructions/

https://www.thebalancesmb.com/factors-that-might-affect-estimates-and-concrete-pricing-844540