Rate this post

بتن ریزی روی سطح شیبدار؛ فرآیندی سخت و نیازمند مهارت بالا

بتن‌ریزی از آن فعالیت‎هایی است که نیازمند تجربه و مهارت بسیار زیادی است. اما زمانی که صحبت از بتن ریزی روی سطح شیبدار در میان باشد، این فرآیند بسیار دشوارتر نیز می‏شود. بتن‎ریزی بر روی سطوحی که شیبدار هستند، از مراحل مختلفی برخوردار است. چنانچه مراحل بتن‎ریزی روی چنین سطوحی با کیفیت بالایی به انجام برسند، مقاومت، زیبایی و طول عمر سطح شیبدار مورد نظر شما افزایش پیدا خواهد کرد. اگر شما هم قصد دارید این نوع بتن‎ریزی را انجام دهید، این مطلب را از دست ندهید.

بتن ریزی

مراحل بتن ریزی روی سطح شیبدار

بتن ریزی روی سطح شیبدار یکی از حیاتی‏ ترین فرآیندها در پروژه های ساختمانی به شمار می آید. این فعالیت کاربردهای بسیار زیادی در ساخت پل، ساختمان، مخازن، نماهای بتنی و … دارد. بتن‎ریزی سطوح شیبدار از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین تاثیر مثبتی که بر روی پایداری سطوح می‎گذارد. اما اگر مراحل این کار به طور دقیق و با حساسیت به انجام نرسد، علاوه بر نتیجه منفی، شما را با هزینه های مجدد مواجه خواهد کرد. در ادامه مراحل بتن ریزی روی سطح شیبدار را به ترتیب مورد بررسی قرار می‎دهیم.

آماده کردن سطح

نخستین مرحله در بتن‎ریزی سطوح شیبدار، آماده سازی سطح است. در واقع سطح شیبدار باید از هرگونه خاک، آلودگی، سنگ و … به طور کامل پاک شود. علاوه بر این ذرات محتمل ترکیدگی نیز باید از این سطح کاملا حذف شوند. در این صورت بتن ‎ریزی می‎تواند آغاز شود.

نصب فرم‎ها

در مرحله دوم فرم‎ها باید به طور صحیح نصب شوند. فرم‎ها به منظور تعیین اشکال و اندازه نهایی بتن‎ها به کار گرفته می‎شوند. دقت داشته باشید نصب فرم در سطوح شیبدار دشوار است و عدم دقت در این فرآیند امکان دارد باعث جابه جایی بتن شود و همچنین صافی مورد نیاز ایجاد نکند.

بتن ریزی روس سطح شیبدار

نصب تسمه قالب‏‎بندی

از سوی دیگر تسمه های قالب‎بندی جهت پیشگیری از وارد شدن بتن به سطوح مجاور و به وجود آمدن خط های هدایت آب مورد استفاده قرار می‎گیرند. نحوه نصب این تسمه ها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و چسبیدن آن‎ها به سطوح شیب‎دار بسیار مهم است.

آماده کردن بتن

در قدم بعدی بتن باید آماده شود. در واقع بتن باید به شکل کاملا دقیق و با ترکیب مناسبی از مصالح مورد نیاز به دست بیاید. ترکیب آماده شده باید کیفیت بالایی داشته باشد و به بهترین شکل به سطح شیبدار نفوذ کند. بتن مورد نظر اگر کیفیت بالایی نداشته باشد، نمی‌تواند سطحی هموار را ایجاد کند.

شروع فرآیند بتن ریزی روی سطح شیبدار

بتن ریزی روی سطح شیبدار در این مرحله آغاز می‎شود. بتن در این بخش از کار باید به داخل فرم و روی سطوح شیبدار ریخته شود. استفاده از ابزار مناسب و همچنین دقت بالا در انجام این فرآیند اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که در این صورت بتن به کلیه سطوح مورد نظر دسترسی پیدا می‎کند و در نهایت باعث ایجاد سطحی صاف و زیبا می‎شود.

صاف‏ کردن سطوح پس از بتن‎ریزی

مرحله آخر بتن‌ریزی سطوح شیبدار به صاف کردن آن مربوط می‌شود. بعد از بتن‎ریزی، باید با به کارگیری تجهیزات و ترفندهای خاص صاف کردن بتن، هر گونه ناهمواری از بین برود و سطحی هموار به وجود بیاید. عدم دقت در این مرحله ممکن است کل زحمت کار را هدر دهد.

بتنریزی روی سطح شیبدار

روش‎های متنوع بتن‎ریزی سطح شیبدار

بتن ریزی سطح شیبدار با دو روش مختلف به انجام می‎رسد که این دو روش عبارت اند از بتن‎ریزی با استفاده قالب لغزنده و بتن ریزی دستی؛ هر یک از این روش‌‎ها دارای تکنیک ها و خصوصیات خاص خود هستند. انتخاب این دو تکنیک بتن ریزی روی سطح شیبدار به نوع پروژه، بودجه و همچنین امکانات موجود برای بتن‎ریزی بستگی دارد.

  • بتنریزی سطوح شیبدار دستی: در این روش باید با استفاده از دست، بتن به تمامی ضخامت دال بتنی وارد شود. در قدم بعد عملیات های ماله کشی، لرزش، تنظیم سطوح از پایین تا بالا به انجام می‎رسد. روش دستی بیشتر به منظور بتن‎ریزی در سطوح شیب‏دار کوچک مورد استفاده قرار می‎گیرد.
  • بتنریزی سطوح شیبدار با استفاده قالب لغزنده: این روش به طور معمول با کوبیدن و البته صاف کردن سطوح شیبدار آغاز می‎شود. قالب های لغزنده دارای انواع متنوعی هستند و جهت بتن‎ریزی روی سطح شیبدار از قالبی استفاده می‎شود که به شکل شیبدار حرکت می‎کند و بالا می‏رود. این قالب‎ها هم از انواع یک حرکته، 2،3 و همچنین 4 حرکته برخوردار هستند. استفاده از این روش نیز بیشتر در پروژه های بزرگ‏تر کاربرد دارد.

بتنریزی روی سطح شیبدار

رعایت نکات اساسی در فرآیند بتن‎ریزی بر روی سطوح شیبدار

بتن ریزی روی سطح شیبدار علاوه بر نکات ذکر شده، نیازمند رعایت برخی از نکته های دیگر نیز می‎‎باشد. به عنوان مثال اگر شما صاحب پروژه بزرگی در این حوزه هستید باید کلیه کارگران و نیروهای انسانی خود را به تجهیزات حفاظت فردی مجهز کنید.

 این تجهیزات انواع مختلفی دارند که برای مثال می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لباس گرم
  • لباس محافظ
  • عینک مخصوص
  • چراغ قوه
  • کلاه ایمنی
  • کفش ایمنی
  • ماسک

علاوه بر این تجهیزات، استفاده سیستم های مراقبتی و محافظتی نیز اهمیت بالایی دارد. ممکن است در پروژه شما خطر سقوط وجود داشته باشد. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی شما باید جهت نصب تورهای حفاظتی یا شبکه های ایمنی اقدام کنید.

از سوی دیگر تمامی کارگران پروژه باید برای استفاده از ابزار و تجهیزات موجود در کار، آموزش دیده باشند. این آگاهی موجب می‏شود که ایمنی کارگران و همچنین نتیجه کار شما با مشکل مواجه نشود.لازم به ذکر است که سپردن پروژه های مختلف بتن ریزی روی سطح شیبدار به مجموعه های متخصص باعث می‎شود که شما از به انجام رساندن بسیاری از فعالیت ها معاف شوید؛ چرا که این مجموعه ها کلیه فعالیت ‎های ایمنی کار، محافظت از ایمنی نیروهای انسانی، جلوگیری از سقوط افراد، هماهنگی بین کارکنان و … را به طور دقیق به انجام می‏‎رسانند.

خرید انواع بتن و اجرای بتن ریزی روی سطح شیبدار توسط مجموعه سادات بتن

برای بتن ریزی روی سطح شیبدار با بهترین کیفیت، در ابتدا به بتن مرغوب نیاز دارید. اگر تصمیم به خرید انواع بتن را دارید، باید برای خرید این متریال ساختمانی به سراغ یک مجموعه معتبر در این حوزه بروید. مجموعه‎ای که علاوه بر فروش بتن باکیفیت و مرغوب، اجرای بتن‎ریزی بر روی سطوح شیبدار را هم با کیفیت عالی به انجام برساند.

سادات بتن یکی از معتبرترین مجموعه های کشور در زمینه فروش بتن آماده و همچنین اجرای بتن‎ریزی انواع پروژه های ساختمانی است. مجموعه ما با در اختیار داشتن نیروهای مجرب و حرفه ای، این اطمینان را به شما می‎دهد که بتن‎ریزی بر روی سطوح شیبدار مورد نظر شما را با بالاترین کیفیت، امنیت بالا، سریع‎ترین زمان و البته مناسب‏ترین قیمت به انجام برساند. برای اطلاعات بیشتر در این حوزه، با مشاورین و کارشناسان سادات بتن در تماس باشید.

سوالات متداول

دلیل اصلی بتن ریزی روی سطح شیبدار چیست؟

بتن‎ریزی بر روی محیط های شیبدار به منظور بالا بردن مقاومت سطوح، پیشگیری از سایش، ساختن سطحی هموار و یک‏دست، زیبایی محیط و همچنین پایداری بیشتر سطح شیبدار به انجام می‎رسد.

چه نوع فرمی برای بتن ریزی سطوح شیبدار مناسب است؟

جهت بتن ریزی روی سطح شیبدار از فرم‎های پلاستیکی، فلزی یا چوبی می‎توان استفاده کرد. البته برای انتخاب بهترین نوع فرم بهتر است نیازهای پروژه خود و همچنین شرایط محیط را مورد بررسی قرار دهید.