Rate this post

روان کننده بتن چیست؟

معرفی روان کننده‌های بتن در درجه اول به عنوان سومین انقلاب در فناوری بتن به دلیل تأثیر گسترده این افزودنی بر استفاده از بتن مورد استقبال قرار گرفت. روان کننده بتن به عنوان یک افزودنی برای کاهش مصرف آب استفاده می‌شود. علاوه بر این، روان کننده به بهبود بافت و دوام بتن کمک می‌کند و به دلیل وجود این عنصر به جزء ضروری در مصرف سیمان تبدیل شده است. در این بررسی به مفهوم و مزایای روان کننده بتن می‌پردازیم.

تعریف روان کننده بتن

روان کننده‌ها مواد افزودنی هستند که برای افزایش سیالیت یا کارایی خمیر سیمان به بتن اضافه می‌شوند. همچنین به عنوان کمک کننده برای کارپذیری بتن (روانی) استفاده می‌شوند که به بتن تازه یا اولیه اضافه می‌گردد تا ویژگی‌های کارپذیری آن را تغییر دهد. روان کننده‌ها به عنوان کاهنده آب نیز نامیده می‌شوند زیرا بتن را با کارایی یکسان در نسبت آب به سیمان کمتر تولید می‌کنند. از این رو روان کننده‌ها به ساخت مخلوط بتن با دوام بالا با محتوای آب یکسان کمک می‌کنند.

روان کننده‌ها هنگام استفاده با بتن فواید زیادی دارند و می‌توانند مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. همچنین هوای داخل سیمان را کاهش می‌دهند که ساخت بنا را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کنند. توجه به این نکته مهم است که روان کننده‌های معمولی مصرف آب را تا 15 درصد کاهش می‌دهند، در حالی که فوق روان کننده‌ها می‌توانند مصرف آب را تا 30 درصد یا بیشتر کاهش دهند.

روان کننده‌های بتن را می‌توان در عملکردهای مختلفی استفاده کرد که این عمدتاً در مورد ساخت و ساز بتنی است. شما همچنین می‌توانید به راحتی یک روان کننده بتن را برای فروش در بسیاری از وب سایت‌ها به صورت آنلاین پیدا کنید، به خصوص زمانی که به صورت عمده خرید می‌کنید. اینکه چقدر روان کننده استفاده می‌کنید، بستگی به این دارد که از آن برای چه کاربردی استفاده می‌کنید.

عملکرد روان کننده در بتن

روان کننده‌ها به دلیل وجود مولکول‌های پلیمری موجود در آن، خاصیت پلاستیک سازی دارند. این مولکول‌ها وقتی با بتن مخلوط می‌شوند روی سطح دانه‌های سیمان جذب خواهند شد که یک گروه یونی ایجاد می‌کنند. این مهم در نهایت بار منفی به ذرات سیمان می‌دهد. این ذرات سیمان با بار منفی باعث دافعه متقابل می‌شوند. این دافعه بین ذرات باعث شکست اتصال بین آب به سیمان شده که در نهایت، منجر به تولید هوای محبوسی می‌شود.

تصویری از شکست اتصال بین آب به سیمان
شکست اتصال بین آب به سیمان

به غیر از دافعه ایجاد شده، این ذرات سیمان توسط غلاف مولکول‌های آب احاطه می‌شوند که از نزدیک شدن دانه‌های سیمان به یکدیگر نیز جلوگیری می‌کنند. این پدیده به عنوان مانع فضایی نامیده می‌شود. این اثر به تولید بیشترین روانی و سیالیت برای خمیر بتنی کمک می‌کند.

طبقه بندی مواد روان کننده بتن

بر اساس اصل کار، روان کننده‌ها به صورت زیر طبقه بندی می‌شوند:

1- روان کننده‌های هیدروفیل

روان کننده‌های هیدروفیل با افزایش ترشوندگی مشخص می‌شوند که وظیفه اصلی آنها افزایش ویژگی‌های پلاستیک (خمیری) و جریان پذیری بتن است.

2- روان کننده‌های هیدروفوبیز

این نوع روان کننده‌ها مخلوط بتن را با مقدار زیادی هوا اشباع می‌کنند. بنابراین، می‌توان کشش رطوبت را در محلول کاهش و ویژگی‌های پلاستیکی بتن را افزایش داد.

بتن ریزی روان کننده

مزایای روان کننده بتن

مزایای اصلی استفاده از روان کننده‌ها عبارتند از:

  • کارایی بتن را بدون افزودن آب اضافی بهبود می‌بخشد.
  • مقاومت بتن را بدون افزایش میزان سیمان بهبود می‌بخشد.
  • ویژگی‌های مقاومتی فونداسیون بتنی تمام شده را بیست و پنج درصد افزایش دهید.
  • روان کننده‌ها بدون استفاده از ویبره، تراکم بتن را آسان می‌کنند.
  • بهبود جریان پذیری و چسبندگی خوب به سطح را مهیا می‌کنند.
  • با بتن با چگالی بالا، استفاده از روان کننده‌ها به دست می‌آید.
  • روان کننده‌ها رطوبت بتن را کاهش می‌دهند.
  • در برابر یخ زدگی مقاوم کرده و از ترک خوردن بتن جلوگیری می‌کنند.
  • روان کننده‌ها بر زمان گیرش مخلوط بتن تأثیر می‌گذارند (در چنین شرایطی علاوه بر روان کننده‌ها، شتاب دهنده‌ها را نیز اضافه می‌کنیم).

تاثیر روان کننده در کارپذیری بتن

هنگام استفاده از بتن معمولی بدون روان کننده، ممکن است متوجه سفتی و غیرقابل اجرا بودن بتن شده باشید. این امر بتن ریزی را سخت می‌کند و باعث می‌شود بتن در بین میلگردها به خوبی جریان پیدا نکند. در این حالت، مسئولین اجرایی پروژه ترجیح می‌دهند برای سیال شدن بیشتر بتن از یک روان کننده استفاده کنند. ه

هنگامی که از یک روان کننده با سیمان استفاده می‌کنید، نه تنها قوام آن بهتر می‌شود بلکه می‌توان بتن را به اشکال و طرح‌های مختلفی در قلب ریخت. این مهم به شما این امکان را می‌دهد تا در نسبت آب به سیمان تغییراتی ایجاد کنید. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی از روان کننده برای افزایش جریان پذیری بتن استفاده می‌کنند.

تاثیر روان کننده در بهبود روند ساخت و ساز

از آنجایی که روان کننده زمان گیرش بتن را افزایش می‌دهد، هنگام انتقال مصالح ساختمانی و محلول بتن خود در فواصل طولانی، بدون ترس از خشک شدن مخلوط، استفاده از آن ایده آل است. همچنین، روتن کننده به بتن کمک می‌کند تا در برابر خوردگی مقاوم بماند و به ساختمان‌ها و جاده‌ها در طول زمان دوام بیشتری ببخشد.

انواع جدید روان کننده‌های سیمانی مانند روان کننده‌های بتن مبتنی بر پلیمر اکریلیک، به طور ویژه برای استفاده در کنار سیمان با کیفیت بالا طراحی شده‌اند و می‌توانند ظاهری عالی به ساخت و ساز بدهند. پیدا کردن یک روان کننده بتن نیز نسبتاً آسان است و تولید کنندگان معمولاً محصول را در سطح جهانی با قیمت‌های رقابتی تحویل می‌دهند.

روان کننده بتن

استفاده از روان کننده در بتن ریزی فونداسیون

هنگامی که به دنبال ساخت فونداسیون در پروژه ساختمانی خود هستید، بهتر است در کنار بتن مورد نظر خود از روان کننده بتن نیز استفاده کنید. استفاده از روان کننده بتن مانند لیگنوسولفونات سدیم می‌تواند فشردگی بتن را افزایش و در عین حال تخلخل آن را کاهش دهد. این استحکام و نفوذ ناپذیری فونداسیون‌های بتنی شما را بهبود می‌بخشند. در کنار بتن، بسیاری از روان کننده‌ها را می‌توان با مواد مختلفی مانند ماسه، شن و سایر مخلوط‌ها استفاده کرد.

کاربرد روان کننده در بتن سبز

از آنجایی که شرکت‌ها و دولت‌های بیشتری به دنبال گنجاندن زباله‌های صنعتی در ساخت ساختمان‌ها و جاده‌ها هستند، یافتن روش‌هایی برای دستیابی به آن مهم می‌شود. با استفاده از روان کننده‌های بتن مانند فوق روان کننده پلی کربوکسیلات اتر که می‌توانند با خاکستر بادی و سرباره فولادی استفاده شوند، می‌توانید ساختمان‌ها و جاده‌هایی سازگار با محیط زیست و پایدار بسازید.

فوق روان کننده‌های بتن علاوه بر سیمان با سایر افزودنی‌ها نیز به خوبی هماهنگ می‌شوند و فرمالدئید ندارند. علاوه بر این، در صورت استفاده با بتن معمولی تا 30 درصد آب کمتری نیاز خواهد بود. این ویژگی، روان کننده بتن را برای نیازهای ساختمان سبز ایده آل می‌کند. واضح است که در آینده با توجه به افزایش علاقه و تقاضا برای ساختمان‌های پایدار و سبز، استفاده از روان کننده‌ها در بتن افزایش خواهد شد.

انتخاب روان کننده مناسب برای بتن

برخی از روان کننده‌ها با سیمان چسبندگی بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با مواد دیگر بهتر عمل کنند. در حالی که بسیاری ممکن است استدلال کنند که روان کننده‌ها تنها زمانی مورد نیاز هستند که شما قصد دارید بتن را پمپ کنید (بتن ریزی)، روان ‌کننده اثرات مختلفی بر روی بتن و مواد افزودنی دارد.

به همین دلیل است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید از قبل در مورد انواع مختلف روان کننده‌ها تحقیق کنید تا ببینید کدام یک برای نیازهای شما مناسب هستند. هنگامی که به دنبال خرید روان ‌کننده مناسب هستید، از شرکت‌های معتبر اقدام به خرید روان کننده مناسب برای بتن کنید.

منابع:

https://thebossmagazine.com//
https://www.prodyogi.com/